Dit zijn de afmetingen voor jouw Facebook-updates

Geschreven op 31 juli 2017

Op Facebook kun je een hoop verschillende berichten plaatsen. Van een omslag- en profielfoto tot een catalogus en een standaard bericht. Al deze beeldende berichten vragen om een ander formaat in afbeelding. Wanneer je het juiste formaat gebruikt, zal dat leiden tot meer clicks en interactie. In dit blog vindt u een handig overzicht van de te hanteren groottes.

Een afbeelding bij een link

Wanneer je een link toevoegt aan je bericht, zal Facebook automatisch de site inlezen en een afbeelding van de site toevoegen aan het bericht. Je kunt er ook voor kiezen om handmatig een afbeelding toe te voegen. Facebook raadt aan om een afbeelding met grote resolutie te gebruiken. Zij adviseren een formaat van 1200 x 628 pixels. Mocht je afbeelding een lagere resolutie hebben, zorg er dan voor dat de afbeelding een verhouding heeft van 1,91:1.

Een afbeelding bij een carrousel

Ook kun je op Facebook meerdere afbeeldingen in een link laten zien om zo bijvoorbeeld meerdere diensten onder de aandacht te brengen. Dit heet een Facebook-carrousel. Deze optie wordt standaard geopend wanneer je een linkje plaatst waarbij meerdere afbeeldingen beschikbaar zijn. Deze afbeeldingen kan je per stuk aanpassen. Om hiermee optimaal zichtbaar te zijn moet je afbeeldingen gebruiken van 600 x 600 pixels.

Een bericht met alleen een afbeelding

Ook kun je op Facebook een bericht schrijven en alleen een losse afbeelding toevoegen. Eerder liepen mensen dan vaak tegen het probleem aan dat de afbeelding op desktop, tablet en smartphone anders wordt getoond. Inmiddels heeft Facebook dat opgelost en wordt een formaat van 1200 x 900 pixels aangeraden, of in ieder geval een afbeelding in een 4:3 verhouding. Dit formaat wordt op alle devices goed weergegeven.

Vaak kiest men ervoor om in een update tekst te schrijven, een link erin te zetten en een losse afbeelding toe te voegen. Dit werkt in de praktijk niet. Men verwacht naar de link te gaan wanneer zij op de afbeelding klikken, wat dus niet gebeurd. Wanneer je traffic naar de website wilt, zal je een afbeelding moeten toevoegen zoals in het eerste voorbeeld wordt omschreven. 

Een afbeelding voor een evenement

Wanneer je een evenement organiseert kan je hier een event op Facebook van maken. Wanneer je hier een evenementenfoto aan toevoegt moet je oppassen. In een tijdlijn wordt het namelijk in een verhouding van 16:9 weergegeven, maar wanneer je het event opent zal er aan de boven- en onderkant een stuk worden afgesneden. Belangrijk is dan ook dat je daar rekening mee maakt. De ideale afmeting voor een event is 1920 x 1080 pixels.

Nog even alles op een rijtje…

Om het iets overzichtelijker te maken hebben wij nog even alles voor je op een rijtje gezet. Handig om deze op te slaan zodat je altijd een overzicht bij de hand hebt. Succes!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *