Dit is hoe je succes haalt uit Facebookmarketing anno 2018

Het was amper 2018 en Mark Zuckerberg kwam al met het nieuws dat Facebook in 2018 drastische veranderingen zal ondergaan. Zo zou de nadruk van Facebook meer komen te liggen op betekenisvolle sociale interactie, menselijke interactie dus. Ondernemers en marketingprofessionals zitten hierdoor met de handen in het haar. Hoe kan je nog effectief communiceren met je doelgroep(en) als Facebook content van professionele zenders niet meer direct weergeeft? Je leest het in dit blog.

Facebookmarketing

Sinds de komst van social media worden de verschillende platformen al veelvuldig ingezet voor marketing. Veel organisaties zijn er zo lovend over, dat offline marketing vrijwel niet meer wordt ingezet. Met name Facebook beschikt over een gigantisch mensendossier waar organisaties logischerwijs de vruchten van plukken. Met succes ook. Echter wordt het door de aankondiging van Mark Zuckerberg stukken lastiger voor contentmarketeers om hun doelgroepen te blijven bereiken. De content zal dusdanig moeten worden verbeterd en aangepast om zichtbaar te blijven bij dit grote publiek.

 

Richt je op het belang van de lezer

Om doelgroepen te blijven bereiken is het belangrijk dat je hen waardevolle content aanbiedt. Hierbij moet niet het belang van het bedrijf voorop liggen, maar het belang van de consument. Leef je dus in in de doelgroep en geef hen waardevolle handvatten. Verwijs daarmee niet direct naar je producten. Geef dus tips, biedt oplossingen en beantwoord vragen. De focus moet komen te liggen op het opbouwen met je doelgroep, en niet op verkopen.

 

Roep interactie op

Om onder de aandacht te komen bij een bredere doelgroep is het dit jaar nodig om écht interactie te gaan oproepen. Kies thema’s welke zich lenen voor interactie en ga het gesprek aan met je doelgroep. Probeer iets los te maken (in positieve zin) en roep reactie op.

 

Ga verder dan ‘gewone’ marketing

In 2018 wordt het belangrijk om een stap verder te gaan dan het laten zien van mooie foto’s of het vertellen van waardevolle punten. Om écht engagement te bereiken is het van belang dat je de doelgroep weet te raken. Ga dus een stap verder dan enkel de business van jouw bedrijf. Wat vindt de organisatie belangrijk? Waar sta je voor? Welke diepere beweegredenen kan je de doelgroep meegeven? Dit betekent niet dat je volledig van je business moet afstappen, maar dat je juist dieper op achterliggende waarden moet gaan inspelen. Om de doelgroep in het hart te raken moet je ontzettend goed weten wie jouw doelgroep is en wat zij belangrijk vinden. Alleen dan kan je deze truc effectief inzetten.

 

Kortom: het is ontzettend belangrijk om Facebook niet langer te gebruiken om direct je producten te verkopen. Deze berichten zullen simpelweg niet meer verschijnen in de tijdlijn van mensen. Je verschijnt pas in iemand zijn of haar tijdlijn wanneer een bericht gewaardeerd wordt en wanneer erop gereageerd wordt. Zet dus in op waardevolle berichten, leg de nadruk op je doelgroep en niet op je eigen business en roep interactie op. Dan verwachten wij dat je goed bent voorbereid op Facebookmarketing anno 2018.

Share Post