Likes op Facebook: Hoe krijg je er zoveel mogelijk?

Likes op Facebook: Hoe krijg je er zoveel mogelijk?

Tijdens de presentatie van Peter Minkjan tijdens SMC053 gaf hij een aantal tips en trends op het gebied van Facebook marketing.

Trends
Nieuw op Facebook! Het reageren op eerder gegeven commentaar, dit is mogelijk vanaf juni dit jaar. Ook zullen gesprekken worden weergeven op basis van activiteit.

Facebook heeft twee soorten pagina’s, een pagina en een profiel. Een pagina is bedoeld voor bedrijven en een profiel voor levend persoon  Een pagina kan niet al je persoonlijke foto’s en berichten zien.

Een trend is dat gebruikers van Facebook kritischer worden wat betreft ‘vrienden’. Steeds meer ouders gaan gebruik maken van Facebook, word je vrienden met ze? Dan kunnen ze al je berichten zien! Dit geldt ook voor je baas, wellicht niet heel positief die foto’s van dat avondje stappen..

Niet alleen wat betreft vrienden worden Facebook gebruikers kritischer. Een gebruiker ‘liked’ gemiddeld 8 merken. Zorg ervoor dus voor dat je de juiste bedrijfspagina aan maakt! Gebruik hierbij een profielfoto en een omslagfoto om je bedrijf te identificeren en wees hierin creatief!

Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je veel ‘likes’ krijgt?
Wat wordt er door gebruikers ‘geliked’? Het merendeel van de gebruikers ‘liked’ een foto. In mindere mate een tekst of video of een link. Reacties worden geplaatst bij foto’s en tekst, in mindere mate bij video en links. En een foto wordt gedeeld, een tekst of link fors minder. Hierbij moet wel gezegd worden dat het grootste deel van de Facebook gebruikers enkel iets leuk vindt, reacties en shares komen minder voor. Opmerkelijk is dat een bedrijf juist datgene plaatst wat een gebruiker niet zal ‘liken’, namelijk links.

Hieronder volgen 11 gouden tips om het aantal likes, shares en comments te bevorderen!

  1. Gebruik de kracht van foto’s & video’s: Aangezien foto’s het meeste shares/likes en comments opleveren.
  2. Moedig interactie aan, stel vragen maar beantwoord ook vragen. Dit vergroot je zichtbaarheid!
  3. Geef een kijkje in de keuken: Laat zien wie je medewerkers zijn, en geef mensen een kijkje in het bedrijf via Facebook.
  4. Hou het luchtig
  5. Wees positief
  6. Laat je historie zien: Dit kan gedaan worden door de timeline te vullen met mijlpalen.
  7. Speel in op actualiteit
  8. Geef handige tips
  9. Gebruik feedback ook echt
  10. Breng Facebook offline tot leven: Maak gebruik van bijvoorbeeld een brochure waarop de Facebook pagina vermeld wordt.
  11. Beloon je fans: Dit kan gedaan worden door wedstrijden en winacties. Hierdoor zullen je berichten gedeeld of ‘geliked’ worden waardoor het bereik van je pagina word vergroot. Let hierbij op dat je de prijs relevant houdt.
Een voorbeeld van een orginele omslagfoto en een profielfoto!

Een voorbeeld van een orginele omslagfoto en een profielfoto!

Like percentage

Like percentage

Share percentage

Share percentage

Comment percentage

Comment percentage

 

Share Post