4 types contentmarketing

4 types contentmarketing

Contentmarketing is misschien wel de meest gehoorde term de afgelopen jaren in Marketingland. Steeds meer bedrijven hebben een eigen blog, een actieve Facebook community, ludieke inhakers en interessante persberichten. Contentmarketing is meer dan zomaar een verhaal vertellen. Sterker nog, er zijn vele verschillende soorten contentmarketing. De in Los Angeles wonende Robert Rose hield er onlangs een interessante lezing over op de Nacht van de Content Marketing. Hij onderscheidt 4 soorten contentmarketing…

 

  1. Promoter Content

Klassieke reclame uitingen zoals brochures, advertenties, leaflets, reclames etc. vallen onder deze categorie. Deze vorm van content valt niet snel meer op tussen de duizenden commercials die een consument dagelijks ziet, maar voor bepaalde doelen is deze manier van communiceren nog steeds effectief. De doelen die met name gediend worden door deze vorm van content te publiceren zijn het vergroten van de brand awareness en het stimuleren van de directe verkoop.

 

  1. Preacher Content

Dit type content associeert  men al vaker met contentmarketing. Met Preacher content wordt kennis gedeeld, op een laagdrempelige manier. Denk hierbij aan blogs als deze, het bijhouden van social media of nieuwsbrieven. Preacher content trekt de aandacht, maar houdt die aandacht vaak niet heel lang vast. Het doel van preacher content kan bijvoorbeeld zijn om vaker bezoek te trekken naar je website vanaf zoekmachines of het vergroten van je merkbekendheid.

 

  1. Professor Content

Als je nog een stapje verder gaat dan Preacher content ga je richting Professor Content. Dit is content die er voor zorgt dat je inhoudelijk relevant bent voor een specifieke doelgroep. Je zou deze content kunnen delen aan de hand van e-books, boeken, whitepapers of onderzoeksrapporten. Je gebruikt deze content om een thought leadership positie te krijgen.

 

  1. Poet Content

Als laatste en misschien ook wel lastigste content type onderscheidt Robert Rose Poet Content. Net als een gedicht ben je met Poet Content instaat om mensen emotioneel te raken met jouw content. Deze content is daarom erg geschikt om bijvoorbeeld iemands denkwijzen te beïnvloeden. Dit type content is het meest geschikt voor het vergroten van de engagement.

Share Post