5 stappen om volgers te krijgen op je LinkedIn-bedrijfspagina

sep 07 2016

5 stappen om volgers te krijgen op je LinkedIn-bedrijfspagina

LinkedIn is een uitermate geschikt platform om een zakelijke doelgroep te bereiken. Voor business zet je LinkedIn het meest actief in met een bedrijfspagina. Hier kun je berichten plaatsen om je zakelijke doelgroep te interesseren. Denk aan interessante weetjes over je bedrijf of de sector waarin je opereert en nieuwe informatie die voor hen van belang kan zijn. Trek je de aandacht van het publiek, zal je teller met aantal volgers al snel stijgen. Er zijn echter enkele manieren om snel meer volgers te genereren.

Het belang van relaties

Voor bedrijven is het hebben van goede relaties met (potentiële) klanten belangrijker dan ooit. Mensen focussen zich op berichten die interessante content bevatten. Content met nuttige en boeiende inhoud. Zij negeren irrelevante of reclameberichten. Bedrijven die hiervan op de hoogte zijn en hun doelgroep bewust informeren zijn niet slechts aan het verkopen. Zij bouwen warme banden op. Zij bouwen aan relaties.

Wanneer een bedrijf op LinkedIn actief is en dit juist toepast, zullen zij direct meer verkopen. Wat blijkt? Potentiële klanten zijn 50% sneller geneigd om iets te kopen wanneer het desbetreffende bedrijf actief is op LinkedIn. Daarnaast geeft 80% van de LinkedIn-leden aan graag te connecten met een bedrijf via LinkedIn. Deze verbindingen zouden mogelijkheden geven om hun professionele besluitvorming te verbeteren. Goed om te weten om aan de slag te gaan met je eigen LinkedIn-bedrijfspagina.

Stap 1: laat zien dat je er bent

Allereerst is het van belang dat je laat zien dat je er bent. Zie je LinkedIn-pagina als een soort visitekaartje. Publiek zal niet direct naar je website gaan. Zorg er dus voor dat de juiste informatie te vinden is op je pagina, dat alles er mooi en verzorgd uit ziet en dat de pagina scanbaar is. Publiek moet in een oogopslag kunnen zien om wat voor organisatie het gaat. Vertel je publiek in je beschrijving niet alleen wat je als bedrijf doet, maar ook waar je naar streeft. Vertel ze wat je doel en wat je visie is.

Om jezelf vindbaar te maken, is het belangrijk dat je SEO goed staat ingesteld. Google toont previews van maximaal 156 tekens van uw paginatekst, dus zorg voor krachtige, trefwoord-rijke zinnen.

Je kunt je aanwezigheid tevens interessanter maken door je producten en je services te tonen. Laat leden zien wat je exact doet en wat je te bieden hebt, laat ze weten waarom ze jou moeten volgen. Voeg links toe aan je pagina naar interessante whitepapers, how to’s of eerdere projecten. Ten slotte geven video’s op je pagina een boost aan het aantal volgers.

Stap 2: trek volgers aan

Nadat je pagina is ingericht en interessante informatie bevat voor potentiële volgers, ga je ze aantrekken om jouw pagina daadwerkelijk te volgen. Volgers wie uiteindelijk warme relaties worden. Begin hiermee bij je werknemers. Vraag hen om een link naar de bedrijfspagina toe te voegen aan het persoonlijk profiel. Voor hen een kans om te laten zien waar zij werken en voor uw bedrijf een kans om onder de aandacht te komen.

Wanneer de pagina klaar is, kun je traffic naar de pagina laten komen door het op alle mogelijke manieren onder de aandacht te brengen bij klanten en partners. Stuur een nieuwsbericht, schrijf een blogpost en plaats het op je huidige social media kanalen. Vergeet niet om een link naar je pagina hierbij te plaatsen, dit maakt het het makkelijkste voor potentiële volgers. Voor bezoekers van je website maak je het extra makkelijk om jouw pagina te volgen door een follow button aan je website toe te voegen. Hiermee kan je pagina gevolgd worden met slechts één klik op de knop.

Wanneer je je huidige partners en klanten hebt geïnformeerd over je LinkedIn-pagina, kun je andere volgers gaan werven. Dit doe je door actief deel te nemen aan groepsdiscussies. Vind hiervoor de juiste groepen, die relevant zijn aan jouw industrie. Plaats berichten in de groepen en reageer op andere berichten. Wanneer jouw berichten veel respons krijgen, maak je zelfs kans om ‘top-influencer’ te worden in de groep. 

Stap 3: bouw relaties met volgers

Relaties worden opgebouwd door dicht bij je volgers te staan en door conversaties met ze aan te gaan. Het beste middel om deze conversaties te starten is door voor de doelgroep interessante berichten te plaatsen. Je moet ze entertainen op zakelijk gebied: geef ze dus informatieve en inspirerende content. Wanneer je dit doet, zal het bericht zich verspreiden. Waar moet je dan op letten?

  • Bied je hulp aan, wees vriendelijk en maak geen reclame. Een link naar je website of product is genoeg reclame. Eenzijdige promotionele berichten gaan zich niet verspreiden. Denk bij ieder promotiebericht na: welk voordeel bied ik mijn volgers hiermee?
  • Zorg dat je consistent bericht. Bedenk hoe vaak je een bericht wilt delen en op welke dagen je dat doet. Dit bevordert het vertrouwen en moedigt engagement aan.
  • Denk na over timing. Berichten op LinkedIn werken het beste op dinsdag en donderdag en dan voornamelijk in na-ochtend of rond drie uur. Tijdens de welbekende kantoordip.
  • Gebruik links. Links naar interessante informatie in berichten werken 45% beter dan berichten zonder links. Inspireer dus je volgers om verder te klikken.

Voor inspiratie kun je altijd kijken hoe grote bedrijven LinkedIn inzetten voor business. Denk daarbij aan HP, Apple of KLM. Hier kun je veel van leren.

Stap 4: versterk jezelf op LinkedIn

Je kunt jezelf versterken op het netwerk door viral te gaan. Je moet uiteindelijk geluk hebben, wil dit daadwerkelijk lukken. Wel kun je het bevorderen. Doe dit bijvoorbeeld met top 10 lijstjes – welke 40% meer engagement creëren – of met video’s. Ook werkt het om je volgers te vragen om reviews te schrijven, of om leden om feedback te vragen. Doe met deze feedback ook daadwerkelijk iets.

Stap 5: analyseren en verfijnen

Je kunt alleen maar groeien op social media door iets met feedback en statistieken te doen. Analyseer dan ook grondig hoe berichten het hebben gedaan, hoe goed jij vindbaar bent en wat jouw totale bereik op LinkedIn is. Experimenteer met verschillende soorten content en timing en bekijk wat het beste werkt voor jouw organisatie. Gebruik data om jouw content en bereik te optimaliseren.

Er is geen succesformule voor LinkedIn. Je zult zelf moeten ontdekken wat wel en wat niet werkt. Wees daarom niet bang om te experimenteren. Wel zijn er een aantal dingen die werken om meer succes te hebben met LinkedIn. Een daarvan is dus het hebben van een complete, informatieve pagina. De vervolgstap is het aantrekken van volgers, beginnende bij huidige partners en klanten. Wanneer je dat hebt, ga je warme banden leggen met nieuwe volgers en bied je hen interessante, informatieve en inspirerende content aan. Hoe interessanter, hoe groter het bericht gaat worden. Vervolgens probeer je te blijven groeien. Je zorgt er ook voor dat je alle data blijft verzamelen en wellicht rapporten gaat schrijven zodat je inzicht hebt in wat wel en wat niet werkt. Een bedrijfspagina op LinkedIn is perfect om je organisatie te versterken en bekender te maken, dus het is zeker de moeite waard om hier in te investeren. Succes!

Share Post