B2B: social media marketing cases

apr 26 2016

B2B: social media marketing cases

Social media marketing wordt steeds vaker succesvol ingezet door bedrijven. Vaak zijn dit webshops, evenementenbureaus et cetera. Dit zijn business to consumer bedrijven: bedrijven die producten verkopen aan consumenten. Echter blijkt in de praktijk dat ditzelfde succes te boeken valt met business to business marketing. Sommigen boeken dit succes al wanneer ze nog amper een half jaar bezig zijn. Het aantal volgers loopt soms zelfs op tot in de miljoenen. De grootste successen worden in dit blog besproken.

CISCO

Cisco is een bedrijf wat oorspronkelijk gespecialiseerd was in routers, inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf wat een grote variëteit verkoopt aan netwerkapparatuur. Maar met hun Facebookpagina en andere social media kanalen krijgen zij dagelijks maar liefst 5000 meldingen. Zij zijn onder andere succesvol geworden door het inhaken op speciale dagen en hier blogs over te schrijven.

MAERSK

MAERSK is een Deens bedrijf welke zich voornamelijk bezighoudt met het zeetransport van containers. Zij zijn het grootste bedrijf van Denemarken. Zij hebben in 2011 een Facebookpagina opgezet om onder andere nauwer contact te hebben met klanten. Inmiddels is dit enorm uitgegroeid; de teller met het aantal likes loopt inmiddels richting de 2,5 miljoen.

GOLD CORP

Gold Corp is een bedrijf wat groot is geworden doordat zij de data in een goudmijn van Canada open hebben gegooid. Zij analyseren de data van de grond van de mijn om te kijken of daar goud te vinden is. Heel complex maar erg succesvol. Wat eerst diende als een bedrijfsgeheim heeft Gold Corp omgegooid, zij dragen de informatie naar buiten waardoor het internet ermee aan de slag gaat. De rest is geschiedenis.

DELL

Dell is een Amerikaanse computerfabrikant, welke social media kanalen heeft geopend om klanten technisch te kunnen ondersteunen. Dat hebben zij succesvol kunnen doen en het aantal mentions is nauwelijks meer bij te houden met bijna 9 miljoen volgers op de Facebookpagina. Wij staan versteld!

SHIPSERV

Shipserv is de marktplaats voor marine-, olie- en gasindustrie. Het is moeilijk voor te stellen dat zo’n maritiem bedrijf succesvol kan zijn met social media marketing, maar Shipserv heeft dit bewezen. Na hun start op social media is het aantal websitebezoeken toegenomen met 59%, is de gemiddelde tijd op de website met een kwart toegenomen en worden video’s meer dan 600 keer bekeken.

AXWAY

Axway is een bedrijf die al uw zakelijke interacties beheert, runt, beveiligt en controleert. Om hun services meer bekend te maken, lanceerden zij een LinkedIn pagina waar advertenties worden geplaatst. En dat was succesvol, het bedrijf is sindsdien met 25% gegroeid.

JMF international trade group

De JMF groep is een internationaal import/export bureau voor groothandelaren, consumenten en ondernemers. Wat hij deed om succesvol te worden op LinkedIn is iets simpels. Hij werkte volgens 7 stappen:

  1. Up-to-date houden van profiel
  2. Lid worden van 50+ LinkedIn groepen
  3. Plaatsen van discussies in groepen
  4. Actief deelnemen in discussies van groepen
  5. Aansluiten
  6. Verplaatst het gesprek offline, meestal naar Skype
  7. Opnieuw aanmelden bij groepen en contacten

De sleutel naar succes

Is er iets van een sleutel? Iets specifieks wat je moet doen om volgers te krijgen? Helaas is er geen trucje waarmee je aantal volgers ineens drastisch zal toenemen. Wel hebben alle succesvolle B2B-organisaties iets gemeen: een combinatie van goede en afwisselende content, gebruik van afbeeldingen en video’s en berichten van achter de schermen. Kijk bijvoorbeeld naar de LinkedIn pagina van Wolters Kluwer. Zij zijn begin 2016 begonnen en hebben inmiddels op LinkedIn een berichtbereik van vaak rond de 5000 weergaven en 700 volgers.

Kortom, je hoeft niet een heel aantrekkelijk product te verkopen om succesvol te zijn op social media. Geen van bovenstaande bedrijven biedt dit aan. Zorg voor de juiste content op de juiste dagen, vul dit aan met aantrekkelijke afbeeldingen en video’s en verleen eventueel een service zoals Dell heeft gedaan. Wees actief en probeer verschillende platformen uit. Wellicht werkt het ene platform stukken beter dan de ander.

Share Post