Ook de marketing verandert. Waar altijd gedacht werd vanuit push marketing, de producent bracht een boodschap over aan het publiek en die moest de mensen overtuigen. Als je boodschap succesvol was, ging je het product kopen. Was het niet succesvol, dan ging je het product niet kopen. Tegenwoordig is trust based marketing “the way to go.” Het gaat erom dat mensen je vertrouwen en online, dan wel offline over je product gaan praten.
Een goed uitgevoerde marketing campagne zorgt ervoor dat je de 1% believers in je product bereikt en aan je weet te binden. Deze believers gaan vervolgens je product uit dragen. Mocht je als bedrijf fouten maken, dan keert de gemeenschap zich tegen je. Zoals eerder het geval was bij Nestlé (zie: Nestlé case).
Het nieuwe tijdperk biedt kansen en bedreigingen. Het biedt mogelijkheden tot informatie die voorheen alleen voorbehouden was aan de grote bedrijven. Door goed na te denken over de mogelijkheden van social media, rampscenario’s bedenken en andere voorbereidingen te treffen kan men maximaal profiteren van dit medium. Hierbij kan Both Solutions u helpen.