De laatste tijd is het ontvrienden op sociale media een ware trend. Het aantal vrienden is niet meer belangrijk, maar de kwaliteit van de vriendschappen. Mensen die we amper kennen worden simpelweg verwijderd. Was het een paar jaar geleden mode om een 400+ vrienden te hebben, tegenwoordig gaat het er om dat we met goede vrienden, foto’s, gebeurtenissen en herinneringen kunnen delen.
Toch is het opvallend dat in de business to business nog steeds kwantitatieve doelen worden gesteld aan social media. Als de advertenties erop na geslagen worden, dan kan je een x aantal volgers kopen. Bureau’s geven strategieën om zoveel mogelijk volgers te krijgen en alleen maar reclame boodschappen te spugen.
In de privé sfeer is er een verschuiving waar te nemen van kwantiteit naar kwaliteit. Vriendschappen op social media platforms worden opgegeven, omdat er voor beide niets uit komt. Dit betekent dat je degene 1 keer of misschien wel nooit ontmoet hebt, maar destijds wel vriendjes met mekaar werd. Die tijden lijken over te zijn.
Mensen in de zakenwereld moeten zich gaan realiseren dat het draait om de kwaliteit. Het gaat er niet om dat je zo snel mogelijk duizenden volgers krijgt en die vervolgens overspoelt met advertenties. Het gaat erom dat je op een volwaardige manier met je klanten gaat communiceren.