Maandag 11 oktober stond ik in een collegezaal te spreken voor een 30tal master commmunicatie studenten. Ik ging hierbij in om eigen ondernemer te zijn en de dienst die wij aanbieden. Uiteraard kwamen er nog enkele voorbeelden van Social Media voorbij.
In één mijn eerste slides van de presentatie vergeleek ik social media als een prikbord. Men kan er notities van andere lezen en er zelf iets op prikken. Maar waar het prikbord beperkte ruimte heeft met beperkte blootstelling, heeft de sociale media oneindig veel ruimte en heeft het de wereld tot zijn beschikking.
Op het internet geldt de macht van de getallen. Waarbij het bereik met een prikbord minimaal was en je dus meerdere mensen moest bereiken, moest je als prikbord eigenaar concessies maken in je onderwerp en verschillende onderwerpen aansnijden om meerdere mensen te bereiken. In sociale media hoeven er geen concessies te worden gemaakt. En is het zelfs mogelijk om met zeer specifieke onderwerpen genoeg mensen te bereiken voor een levendige discussie. Het maakt dus niet uit als jouw platform zeer specifieke onderwerpen heeft, want de kans is groot genoeg dat hier animo voor is.
Een voorbeeld is het prikbord bij de supermarkt. Hier staan allerlei verschillende soorten aanbiedingen op. Van vraag tot aanbod en van caviahok tot klusjesman. Dit kan je in social media helemaal scheiden tot alleen vraag en aanbod van bijvoorbeeld caviahokken.