De vraag is heb je wel eens van Social Shopping gehoord? Waarschijnlijk heb je wel een idee, maar weet je niet zeker of je hier ooit gebruik van hebt gemaakt. Social Shopping is een combinatie van social media en virale marketing waarin mond-tot-mondreclame het uitgangspunt is. In een interactieve online omgeving geven gebruikers commentaar, beoordelen zij producten en laten zij zien wat ze gekocht hebben. Bijvoorbeeld Groupon: alleen bij genoeg inschrijvingen gaat de deal door, dus de deal moet gedeeld worden om het aantal inschrijvingen te realiseren.

Het beeld wordt nogal eens geschetst dat de volgorde niet uitmaakt bij het kiezen van een social media platform en virale marketing. Ofwel, het maakt niet uit of er handel gedreven wordt op Facebook of dat er van een webshop een social media platform gemaakt wordt. Dat is niet het geval. In een onderzoek van persbureau Bloomberg blijkt dat f-commerce (Facebook Commerce), een afgeleide van e-commerce (Electronic Commerce), niet werkt. 88% van de Facebook gebruikers ziet het niet zitten om via Facebook producten te kopen.
Het echt aanbieden van producten via Facebook is dus geen doorbraak, maar het is wel bewezen dat door share buttons toe te voegen aan webshops de verkoop stijgt. Aanbieden werkt dus niet, aanbevelen wel. Zo heeft Wehkamp Hyves en Facebook geïntegreerd in haar webshop waardoor klanten van Wehkamp producten kunnen delen en aanbevelen binnen hun online community. Door de integratie van social media sites als Hyves, Facebook en Twitter genereren veel webshops meer consumenten. En bewezen is dat die consumenten die gegenereerd zijn via social media platforms gemiddeld 2 keer zoveel geld uitgeven dan gewone online bezoekers. Dit komt door het mond-tot-mond principe. Waar komt dit door? Consumenten vinden aanbevelingen via social media platforms geloofwaardiger dan advertenties!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ed5vJeaEuzA[/youtube]
Stel je voor, jouw beste vriend of vriendin heeft het nieuwe album van John Mayer gekocht en deelde deze aankoop op Facebook. Dit bericht werd twintig keer geliked en er werden tien positieve reacties onder vermeld van bekenden die het ook een geweldig album vonden. Waarschijnlijk ben je nu met je gedachten al naar dat nieuwe album aan het luisteren en dus ben je ook meer bereid om het album aan te schaffen door te klikken op het Facebook bericht van jouw beste vriend of vriendin. Heb jij al eens gebruik gemaakt van Social Shopping? Wat waren je ervaringen hiermee? Laat het ons weten!
Wil jij weten wat Social Shopping voor jou organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op.
Yyyy
ttt
test