Facebook besloot in April 2012 om Instagram over te nemen voor maarliefst 1 miljard dollar. Niet zomaar zou je zeggen. Wat is het dan precies dat Instragram zo populair maakt?
Instagram trekt wekelijks 130.000 bezoekers. Ook worden er per week zo’n 3,6 miljoen foto’s geupload. Dit zijn er 6 per seconde. Ten tijde van de overname telde Instagram ruim 40 miljoen bezoekers. In September 2012 werd zelfs gemeld dat Instagram het aantal mobiele gebruikers van Twitter voorbij ging. Hoewel Facebook na de overname Instagram niet echt gepushed heeft, stijgt het aantal gebruikers nog steeds explosief. Hoewel de verklaring voor deze groei nog niet door iedereen te verklaren valt is 1 ding duidelijk, voor bedrijven is Instagram niet meer te vermijden.
Grote merken als Red Bull, Levi’s en Starbucks maken vollop gebruik van Instagram. Het delen van productafbeeldingen, foto’s van evenementen, maar ook van proefsessies in de directiekamer leidt tot een flinke stroom aan user-generated content. Het idee van Instagram is namelijk dat een gebruiker foto’s maakt met zijn of haar mobieltje, deze vervolgens bewerkt met Instagram en tenslotte upload. Door de verschillende “kleurenfilters” zijn foto’s met 1 klik heel eenvoudig te bewerken. Zodra deze klaar zijn om geupload te worden, kunnen ze worden voorzien van hashtags (zoals op Twitter) om door zoveel mogelijk Instagrammers gezien te worden. Deze kunnen hier vervolgens commentaar onder plaatsen of de foto “liken”.

De uitdaging van Instagram ligt in de keuze voor welke foto men upload en van welke hashtags deze wordt voorzien. Een foto genomen van iets in Enschede zou van de hashtag #twente kunnen worden voorzien. Hoewel je hier niet meteen aan denkt als bedrijf wanneer je een logo of een foto van een evenment upload, zorgt dit wel voor een stroom bezoekers die normaal gesproken waarschijnlijk niet met jouw organisatie in aanraking waren gekomen. Dit zijn mensen die het gewoonweg leuk vonden om even te kijken wat er in #twente allemaal gebeurde. Resultaat is wel dat ze ineens bekend zijn met de organisatie, of specifieke actie van een organisatie. Helemaal wanneer een foto opvallend genoeg is en veel likes en commentaar verzamelt.
Het aantal volgers dat een merk of organisatie krijgt op Instagram toont de betrokkenheid van gebruikers. Dit trekt vervolgens weer andere gebruikers aan, een sneeuwballeffect. Grote merken en organisaties maken al gebruik van Instagram, wanneer volgt u? Zeker in deze fase, waarin veel trendsetters gebruik maken van het medium, een mooie kans voor een organisatie om zich te onderscheiden.
Volg mennoboth op Instagram om ideeën op te doen. Voor hulp bij Instagram of meer informatie kunt u contact met ons opnemen.