Dat mensen verschillend zijn is niets nieuws. Psychologen, maar ook marketeers, houden zich al decennia bezig met de manier waarop verschillende mensen het best benaderd kunnen worden. Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing wordt er wel eens gezegd. Ook wanneer we kijken naar de social media zien we dit terug. Waar de ene gebruiker vooral informatie bekijkt, reageert de ander actief op alles dat hem of haar prikkelt; om maar een voorbeeld te noemen.
Om de benadering af te stemmen op de gebruiker moeten we categoriseren. Voor elke categorie dienen we de kernmerken te herkennen en een aparte benadering te creëren. Het Amerikaanse Toprank hielp een handje en verdeelde social media gebruikers over 5 categorieën. We zullen ze voor je onder elkaar zetten:
De absorbeerder
Het eerste type, de absorbeerder ofwel “The Lurker”, is iemand die voornamelijk informatie opneemt. De gebruiker in deze categorie kijkt vooral de kat uit de boom. Hij of zij zal niet snel deelnemen aan discussies of reageren op bepaalde berichten. Dit betekent niet dat deze persoon niet waardevol is. Aangezien deze personen vaak wel alles in de gaten houden, kunnen zij zeer waardevol zijn voor je organisatie. Uitdaging is alleen om deze persoon goed te benaderen. Ze mijden de publieke discussies, maar kunnen goed bereikt worden via een persoonlijk bericht. Dit is een laagdrempelige manier van contact. Soms is het nou eenmaal makkelijker om te reageren op iets, als niet de hele wereld over je schouder meeleest. Wanneer je van deze gebruiker toch een publiekelijke reactie wilt, stel dan een directe uitdagende vraag om hem/haar uit de tent te lokken.
De beginneling
Dit type gebruiker is nog nieuw op de social media. Ze hebben jou dan ook eerder in de gaten dan andersom. Ze zullen steeds meer met social media gaan doen, maar het zal even duren misschien voordat ze je opvallen. Het kan daarom nuttig zijn om personen die je bijvoorbeeld op Twitter beginnen te volgen, terug te volgen. Wie weet wat voor mogelijkheden voor je organisatie nieuwe social media gebruikers met zich meebrengen. Om de onervaren gebruiker op weg te helpen zou je af en toe wat tips en tricks van social media kunnen delen. Zo spreek je deze categorie mensen direct aan. Bovendien zullen ze dit waarderen en waarschijnlijk onthouden voor in een later stadium, ook al zijn ze dan online al een stuk socialer en met veel meer mensen in contact.
De voorspelbare
Je kent ze wel, voorspelbare mensen. Hoewel dit voor marketeers misschien geen uitdaging is, is hier wel veel winst te behalen. Wanneer je gedrag van mensen kunt voorspellen, kun je hier immers het beste op inspelen. Ergens zijn we misschien allemaal wel voorspelbaar en leven we toch met een soort (denk)patronen. Op de social media zien we dat deze gebruikers je snel re-tweeten wanneer iets ze in het oog springt. Ze zullen je vanzelf opvallen wanneer ze jouw berichten een aantal keer re-tweeten of sharen op Facebook. Ben je consistent in het plaatsen van berichten en zorg je bovendien voor wat creativiteit, dan zul je deze gebruiker voor je winnen. Onderzoek ook wat gebruikers in deze categorie boeit. Welke berichten re-tweeten ze? Speel hier vervolgens handig op in. Stuur deze gebruiker ook eens een berichtje om te bedanken of met iets dat hem of haar interesseert (gebaseerd op wat hij of zij re-tweet bijvoorbeeld).
De veelpleger
Het type gebruiker in deze categorie, die wij vaak de veelpleger noemen maar in het Engels ook wel de “over-sharer” wordt genoemd, deelt alles. Deze gebruiker is niet heel selectief en vindt alles toch wel leuk lijkt het. Op zich heeft dit zijn voordelen, je berichten worden immers vaak ge-re-tweet op de Twitter en geshared op Facebook. Kortom, veel exposure dankzij dit type gebruiker. Echter, wanneer je inlogt op de social media en je ziet dat een bepaalde gebruiker veel berichten tegelijk stuurt, dan kan je dit tegenstaan: “Oh hij weer”. Kans is dat je deze persoon op een gegeven moment niet meer volgt omdat hij je simpelweg overspoelt met berichten. Toch hebben deze mensen vaak wel een grote hoeveelheid aan volgers. Veel mensen vinden het fijn als ze ge-re-tweet worden en connecten daarom met dit soort gebruikers voor die reden. Wanneer berichten van jouw organisatie aan deze mensen voorbij komt kan dit toch weer klanten opleveren. Tip is om veelplegers netjes te verzoeken om zo nu en dan wat van je te re-tweeten en niet alles. En natuurlijk om hiervoor vervolgens je dankbaarheid uit te spreken.
De held(in)
De laatste categorie is die met de helden. Dit zijn de meest waardevolle social media gebruikers. Ze snappen de balans tussen sharen/re-tweeten, reageren op mensen, persoonlijke berichten sturen en soms af en toe gewoon even stil zijn. Deze persoon is een goede netwerker en gaat voor kwaliteit boven kwantiteit. De volgers van deze persoon weten dit ook. Hierdoor is er veel vertrouwen in deze persoon. Er wordt tegenop gekeken: “zij weet waar ze over praat”. Wanneer je dit soort mensen voor je kan winnen met creatieve en/of inhoudelijke tweets of berichten, en zij deze vervolgens dus overnemen, dan is dit enorm waardevol. Ze worden immers gezien als betrouwbare bron of expert op een bepaald gebied. Probeer dan ook relaties aan te gaan met deze gebruiker. Re-tweet hem of haar ook eens zo af en toe. Vergeet ook deze gebruiker niet af en toe te bedanken of in het zonnetje te zetten via de social media.
Begrip van bovengenoemde categorieën kan helpen om de social media zo goed mogelijk te benutten. Terwijl je deze info laat bezinken kun je jezelf vast het volgende afvragen:
Wat voor social media gebruiker ben jij?
Neem contact met ons op voor meer informatie!