
Nadat Facebook de eigen privacy voorwaarden recentelijk had aangepast en hier een storm van kritiek op kwam, besloten ze om via dochter onderneming Instagram het internet publiek wederom op de kast te jagen. Alle foto’s die op Instagram geplaatst worden, worden eigendom van Instagram vanaf 16 januari 2013. Tenminste, dat was de bedoeling. Na een storm van kritiek besloot mede oprichter Kevin Systrom dat de nieuwe terms and privacy policy aangepast zullen worden aan de kritiek.
Facebook kreeg eerder al een berg kritiek over zich heen van gebruikers, omdat ze in de nieuwe Facebook voorwaarden woorden van gelijke strekking hadden geplaatst. Privacy blijft een gevoelig onderwerp op social media en vooral nieuwe platformen kunnen profiteren van deze zwakte van de grote reus.

In dit licht blijft het interessant om te zien of andere, kleine social media platformen hiervan weten te profiteren. Nieuwe platformen, waar de privacy van de gebruiker gewaarborgd is, kunnen Facebook misschien van de troon stoten. De draai van Instagram laat zien dat dit zeker een punt van aandacht is voor de verschillende social media platformen. Probleem blijft echter, if it’s free, your the product. En dus… wie wil er betalen voor een social media platform?