In 2012 is social media meer dan ooit gebruikt in marketing. Er zijn weer een groot aantal succesverhalen, maar helaas ook een aantal social media mislukkingen. Een van de bekendere mislukkingen is de campagne van McDonalds, die na 2 uur ! alweer gestopt moest worden.
Hieronder staan in een infograpic de grootste succesverhalen en de grootste mislukkingen genoemd:
Janny (West Brinck Acquisitie Meppel)
Wat iets zijn kracht is, is direct ook zijn zwakte.
Social Media kent heel veel successen van nieuwe klanten en potentiele relaties werven.
Als je het niet goed aanpakt, een actie verkeerd inschat of geen goede produkten of diensten levert, dan zijn dat dus direct grote mislukkingen.
Het effect van social media, (sneeuwbal-effect) is nog niet tot iedereen doorgedrongen.
Goed nadenken over je imago, waar wil je naar toe met je bedrijf en wat als je actie super gaat, als alles lukt en binnenkomt, kun je dan de gevolgen overzien.
Janny Westenbrink,
West Brinck Acquisitie Meppel.
Both Social
Hoi Janny,
Helemaal mee eens. Social media is een heel krachtige tool met enorme mogelijkheden.
Helaas, gaat het ook nog wel eens mis 🙂
Randy (The Content Guys)
Leuk blog. Social media is inderdaad heel krachtig en een fout is zo gemaakt. Nadeel van de McDonald’s (in dit voorbeeld) is dat een goed bedoelde tweet, niet als dusdanig wordt geïnterpreteerd door de lezers. Vooral de anti-fans. Die trekken blikken met verhalen open.
Eigenlijk hoeft McDonald’s niet zijn tweet te verdedigen, maar zijn volledige beleid en alle (werkelijke) misstanden die aan het licht zijn gekomen.
Een goed bedrijf met een goed product en een goede marketeer in dienst zou in elk geval niet angstig hoeven te zijn.
Makkelijk gezegd natuurlijk 🙂
Both Social
Inderdaad, makkelijk gezegd. :-). Social media is natuurlijk word of mouth on steriods.
Dus met social moet het product in de basis goed zijn. Bij McDonalds hebben ze dit wel onderschat.