De Twentse gemeenten bereiken de burger niet via de social media kanalen Twitter, Facebook en LinkedIn. Dat blijkt uit een onderzoek van Both social in samenwerking met Saxion Hogeschool Enschede. Student minor adviesvaardigheden Henri Reterink voerde, in opdracht van Both social, het onderzoek uit. Aan dit onderzoek werkten 13 van de 14 Twentse gemeenten mee.
Onder alle gemeenten wordt het meest gebruik gemaakt van Twitter om nieuws en berichten te delen. Het bereik dat de gemeenten weet te creëren met Twitter valt echter tegen. Gemiddeld volgt slechts 1 op de 10 inwoners de eigen gemeente op Twitter. Bij de overige social media kanalen is dit percentage nog lager. Opvallend is dat er weinig gebruik gemaakt wordt van Facebook door de gemeenten. Slechts 6 van de onderzochte gemeenten geven aan te beschikken over een pagina op Facebook. En dat terwijl Facebook het meest gebruikte social media platform van Nederland is. Er zijn op dit moment meer dan 7 miljoen Nederlanders actief op Facebook. Toch zijn er ook een aantal Twentse succesverhalen. Een daarvan is ‘Mijn Borne 2030’ van de gemeente Borne. Hierbij worden burger uitgenodigd om na te denken over de toekomst van Borne. In 2011 won de gemeente hiermee zelfs de Galjaardprijs 2011, een prestigieuze prijs voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve overheidscommunicatie-actie.
Het onderzoek komt tot een aantal aanbevelingen voor de gemeenten. Ten eerste, maak de social media kanalen bekender door gebruik te maken van alle vormen van communicatie, dus ook bijvoorbeeld via persberichten, posters en folders. Opvallend is ook dat gemeenten de aanwezigheid van een social media icoontje op de website overschatten. Dit is zeker niet voldoende om volgers en fans te krijgen. Andere ondersteunende communicatie is een essentieel onderdeel van het succes. Een andere aanbeveling naar aanleiding van het onderzoek is het vergroten van de interactie op de social media kanalen. Gemeenten zenden voornamelijk informatie en gaan weinig tot geen interactie aan met de volgers. Toch geven de Twentse gemeenten zichzelf gemiddeld een 7 voor het eigen social media beleid.Persbericht De belangrijkste aanbeveling is wellicht om de kracht van social media verder te ontwikkelen en om beleid en strategie te centraliseren. Bij bijna alle gemeenten ontbreekt een structureel social media beleid. Medewerkers binnen de gemeenten gebruiken social media zoals zij denken dat het goed is. Richtlijnen over het gebruik ‘zweven’ wel ergens rond, maar zijn vaak niet concreet gedefinieerd. Hetzelfde geldt voor toekomstplannen en de social media strategie; ze zijn er wel, maar staan nergens beschreven.
[edit] Op 12 juni is er een thema avond georganiseerd door Both social. Hier zal het onderzoek uitvoerig besproken worden. Wil je hier bij zijn? Klik dan hier om je aan te melden.
Vul hieronder uw gegevens in voor het complete onderzoek:
[form form-get-onderzoek]
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Both social
Telefoonnummer: 053 711 2772
E-mail: info@bothsocial.nl
Edgar Ravenhorst
Goed bezig Henri!
Michel Kompanje
Dag Henri,
Gaat het hierbij om de comminicatie omtrent overheidsdiensten die een gemeente aanbiedt of ook de communicatie richting bezoekers en bewoners over evenementen, recreatie en vrije tijd?
Menno Both
Hoi Michel,
Het gaat om de communicatie van overheidsdiensten die een gemeente aanbiedt.
Met vriendelijke groet,
Menno Both
Directeur Both Social
Marlies Ten Tije
Zijn de resultaten van dit onderzoek ook online na te lezen?
Both Social
Hoi Marlies,
De resultaten zijn op te vragen bij Both social.