Tijdens de presentatie van Peter Minkjan tijdens SMC053 gaf hij een aantal tips en trends op het gebied van Facebook marketing.
Trends
Nieuw op Facebook! Het reageren op eerder gegeven commentaar, dit is mogelijk vanaf juni dit jaar. Ook zullen gesprekken worden weergeven op basis van activiteit.
Facebook heeft twee soorten pagina’s, een pagina en een profiel. Een pagina is bedoeld voor bedrijven en een profiel voor levend persoon Een pagina kan niet al je persoonlijke foto’s en berichten zien.
Een trend is dat gebruikers van Facebook kritischer worden wat betreft ‘vrienden’. Steeds meer ouders gaan gebruik maken van Facebook, word je vrienden met ze? Dan kunnen ze al je berichten zien! Dit geldt ook voor je baas, wellicht niet heel positief die foto’s van dat avondje stappen..
Niet alleen wat betreft vrienden worden Facebook gebruikers kritischer. Een gebruiker ‘liked’ gemiddeld 8 merken. Zorg ervoor dus voor dat je de juiste bedrijfspagina aan maakt! Gebruik hierbij een profielfoto en een omslagfoto om je bedrijf te identificeren en wees hierin creatief!
Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je veel ‘likes’ krijgt?
Wat wordt er door gebruikers ‘geliked’? Het merendeel van de gebruikers ‘liked’ een foto. In mindere mate een tekst of video of een link. Reacties worden geplaatst bij foto’s en tekst, in mindere mate bij video en links. En een foto wordt gedeeld, een tekst of link fors minder. Hierbij moet wel gezegd worden dat het grootste deel van de Facebook gebruikers enkel iets leuk vindt, reacties en shares komen minder voor. Opmerkelijk is dat een bedrijf juist datgene plaatst wat een gebruiker niet zal ‘liken’, namelijk links.
Hieronder volgen 11 gouden tips om het aantal likes, shares en comments te bevorderen!
- Gebruik de kracht van foto’s & video’s: Aangezien foto’s het meeste shares/likes en comments opleveren.
- Moedig interactie aan, stel vragen maar beantwoord ook vragen. Dit vergroot je zichtbaarheid!
- Geef een kijkje in de keuken: Laat zien wie je medewerkers zijn, en geef mensen een kijkje in het bedrijf via Facebook.
- Hou het luchtig
- Wees positief
- Laat je historie zien: Dit kan gedaan worden door de timeline te vullen met mijlpalen.
- Speel in op actualiteit
- Geef handige tips
- Gebruik feedback ook echt
- Breng Facebook offline tot leven: Maak gebruik van bijvoorbeeld een brochure waarop de Facebook pagina vermeld wordt.
- Beloon je fans: Dit kan gedaan worden door wedstrijden en winacties. Hierdoor zullen je berichten gedeeld of ‘geliked’ worden waardoor het bereik van je pagina word vergroot. Let hierbij op dat je de prijs relevant houdt.




Rein
Goede en relevante tips! Waarbij ik wil opmerken dat het belonen van Likes ook risico’s met zich meebrengt. Je loopt de kans om de beroemde “hoppers” te stimuleren. Mnsen die springen van aanbieding naar aanbieding. D grootste groep binnen je CRM database, die binnen komen, gebruik maken van een aanbieding of korting, en met een jaar weer vertrokken zijn. Ook met Likes heb je een dergelijk gedrag. Kans maken op een prijs, dus liken. En helaas was dat ook de enige keer dat die persoon op uw pagina geweest is…
Het engagen en boeien van je volgers is veel krachtiger. Dus inderdaad vragen stellen en daar ook serieus op reageren. Zet de mensen die daar actief mee bezig zijn in het zonnetje. Mention deze mensen in je berichten en reacties. Daarmee wordt je binding veel sterker.
Both Social
Bedankt voor je reactie, ik ben het in grote lijnen met je eens!