Nederlanders omarmen massaal social media. Facebook, LinkedIn en Twitter zijn de grootste online netwerken. Netwerken zoals Instagram, Pinterest, Vine en Google+ timmeren aan de weg.
Op Facebook zijn inmiddels 7,8 miljoen Nederlanders geregistreerd. Van alle Nederlanders logt inmiddels 78,2 procent dagelijks in. Dat blijkt uit cijfers van Facebook Benelux. Het percentage dat het sociale netwerk via een smartphone of tablet gebruikt is met 77 procent vrij hoog. Het voordeel voor bedrijven is dat zij in staat worden gesteld om snel en heel direct hun doelgroep te bereiken via Facebook. Nederlanders zijn immers verbonden via PC, maar ook via telefoon en tablet.
Op het zakelijke platform LinkedIn zijn inmiddels 4 miljoen Nederlandse professionals geregistreerd. Dat betekend dat 1 op 4 Nederlandse volwassenen lid is van LinkedIn. Het blijkt dat mannen (60 procent) beter zijn vertegenwoordigd op LinkedIn dan vrouwen (40 procent). Vooral directeuren, managers en ondernemers zijn zeer goed vertegenwoordigd op LinkedIn. Hiervoor komen de volgende cijfers naar voren:
– 442.456 LinkedIn gebruikers hebben een managersfunctie
– 413.852 LinkedIn gebruikers in Nederland zijn als ondernemer eigenaar van een bedrijf
– 205.534 LinkedIn gebruikers hebben een directeursfunctie
Twitter is met 3,3 miljoen Nederlanders een andere grote speler. Het Twitter gebruik stabiliseert in Nederland, maar opvallend is wel dat Twitteraars zeer bekend zijn met nieuwe vormen van social media, zoals Vine, Intagram en Pinterest.
Social media is een steeds belangrijkere bron voor het verzamelen van informatie. Toch blijven sommige organisaties huiverig om social media in te zetten en medewerkers te ondersteunen om er echt mee aan de slag te gaan. Veel bedrijven worstelen vooral om Facebook effectief in te zetten en in onze vorige blogs hebben we hier al een aantal tips voor gegeven. It’s time to GO!