Social Bookmarking – 5 tips…

Op het web vind je gigantisch veel leuke, interessante, grappige content. Content waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat je die nooit allemaal gaat zien. Uit de onvoorstelbare hoeveelheid beschikbare informatie filter je als gebruiker maar een zeer beperkt deel. Er zal op het internet content beschikbaar zijn die jij heel graag zou willen zien als je van het bestaan af wist, maar die, omdat dat niet het geval is, nooit onder jouw aandacht zal komen. Eigenlijk zonde, maar onoverkomelijk met zoveel data tot onze beschikking.

Dit was in 2001 niet anders, want hoewel de hoeveelheid data op het wereld wijde web sinds toen alleen maar verder is gegroeid was ook toen dit besef al aanwezig. Om een deel van die content toch beschikbaar te maken werd in dat jaar StumbleUpon opgericht. In het kort verwijst StumbleUpon je door naar andere sites waarvan de site ‘denkt’ dat die interessant voor je zijn. Dit doet het bedrijf aan de hand van een stem systeem en een interesse lijst. Stel jij hebt aangegeven dat je site X interessant vindt, dan linkt StumbleUpon site Y naar jou door, omdat andere gebruikers die site X ook interessant vonden aangaven ook Y interessant te vinden. Als jij vervolgens op site Y bent beland kun je aan de hand van een stemduimpje aangeven of de site ook daadwerkelijk interessant voor je is. Hoe meer stemmen je uitdeelt hoe beter de suggesties worden.

StumbleUpon werd in 2001 opgericht...
StumbleUpon werd in 2001 opgericht…

StumbleUpon is een site die je zou in kunnen delen in de categorie Social Media, maar net zo goed als Zoekmachine, maar dan zonder de geïndexeerde zoektabellen. De meest gebruikte term voor de website is Social Bookmarking. Onder welke categorie je de site ook wil scharen, feit is wel dat de site voor bloggers en site eigenaren in het algemeen erg nuttig kan zijn.

Inmiddels zijn we 12 jaar verder en hoewel de groei minder explosief was dan bij sommige andere internetbedrijven is StumbleUpon inmiddels ook redelijk bekend aan het worden in Nederland. Het lijkt er op dat StumbleUpOn duidelijk geen ééndagsvlieg is, in 2011 schreven we namelijk ook al over de site. Want hoe handig is het, dat iemand die niet direct naar jouw bedrijf op zoek is maar wel interesse heeft in jouw producten of diensten op jouw website belandt? Iets dat zonder een systeem als StumbleUpOn zeer onwaarschijnlijk zou zijn…

Het succes van StumbleUpOn staat niet opzichzelf. Het idee van Social Bookmarking zien we ook terug op veel andere sites. In de VS zijn deze sites het grootst. Reddit, Digg en Slashdot zijn op de Amerikaanse markt belangrijke spelers. Maar ook in Nederland doet een site als Nujij.nl het behoorlijk goed.

Wat je dus wilt is dat op deze social bookmark sites jouw site vaak als suggestie naar boven komt. Uiteraard wil elke website eigenaar dit, dus dat is niet heel gemakkelijk. Toch zijn er een aantal (ongeschreven) regels waar je aan moet denken om dit te verwezenlijken.

Als eerste is het niet de bedoeling dat je alleen je eigen content plaatst. Wanneer je dat doet zullen andere gebruikers niet het idee hebben dat je wat toevoegt aan de community. Natuurlijk kun je een leuk artikel van je eigen website best een keer delen, maar het is altijd beter als iemand anders jouw content deelt.

Een andere tip is om verschillende bronnen te gebruiken en verschillende links te delen. Er zijn ontzettend veel bronnen die je kunt delen. Het is de kunst om alleen die bronnen te plaatsen die je echt met de rest van de wereld wilt delen. Bij elke link die jij deelt moet je het idee hebben dat het wat toevoegt voor andere gebruikers.

Maak bookmark vrienden..
Maak bookmark vrienden..

Vrienden maken is ook belangrijk bij Social Bookmarking. Netwerken is een groot onderdeel van dit online systeem van links delen. Wanneer jij een groot aantal bookmark vrienden hebt zal je bereik via die sites behoorlijk toenemen. Met vrienden wordt bij deze tip ook echt vrienden bedoeld. Niet mensen die je 1x toevoegt en die je daarna vergeet. Actieve interactie met andere bookmarkers is cruciaal.

Tip vier is om duidelijke, uitdagende titels te kiezen voor de content die jij deelt. Daar hoort ook een duidelijke omschrijving bij. Dit zal er voor zorgen dat andere gebruikers weten wat jij deelt waardoor ze voordat ze je link aanklikken al weten waar ze aan toe zijn. Andere gebruikers hebben niks aan vage titels en omschrijvingen.

Als laatste is het belangrijk om één account en identiteit te gebruiken per Social Bookmark site. Door meerdere accounts te creëren en vervolgens alsnog alleen je eigen content te delen kun je op veel sites geblokkeerd worden. Een afspraak met een vriend maken om altijd elkaars content te delen komt op hetzelfde neer. Gebruikers kijken door dit soort trucs heen en vervolgens kun je clicks naar je website wel vergeten.

5 tips die misschien voor zich spreken, maar die wel  belangrijk zijn! Het Social Bookmarken zal in het begin misschien over komen als tijdrovend, maar kan op de lange termijn absoluut van waarde zijn. Gebruik het niet om met flauwe trucs je website te promoten, maar gebruik het zoals het bedoeld is. Naast dat het nooit kwaad kan om interessante links met de rest van de wereld te delen is het ook gewoon erg leuk, want met Social Bookmarking kom je vaak bij content die je anders nooit gevonden zou hebben. Daarnaast trek je bezoekers aan die jou nooit gevonden zouden hebben, en dat verdient zeker onze aandacht!

2 Comments

  • januari 3, 2014

    Daantje

    is het aanbod in nederlandse sites karig? Loop mij aardig rot te zoeken maar kan er niet veel vinden heb wel Kudos.nl gevonden maar kom niet door de registratie heen

    • januari 5, 2014

      Menno Both

      Hoi Daantje, het aanbod in Nederland is zeker karig. Je hebt dan wel nujij.nl, maar daar stopt het ook wel. In de VS is dit veel groter!

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *