Facebook wordt gezien als een van de belangrijkste instrumenten om met de doelgroep in contact te komen. Je moet toegevoegde waarde bieden om aantrekkelijk te zijn voor de consument. De onderstaande Facebookpagina’s lijken hier goed op in te spelen. Zij vallen in de top grootste pagina´s van Nederland.
Het blijft verbazen hoeveel mensen Facebook in korte tijd kan bereiken. Dit maakt de Pietitie ons weer heel duidelijk. Zij waren de snelst groeiende Facebookpagina van Nederland, maar door welke Facebookpagina´s worden zij gevolgd in de top van de Nederlandse Facebookpagina’s?

Naar aanleiding van de berichtgeving rondom het VN-onderzoek naar Zwarte Piet en het mogelijk verbieden van het Sinterklaasfeest habben twee verontruste burgers het initiatief pietitie.nl gestart. Zij bleken niet alleen te staan, gezien de honderdduizenden steunbetuigingen. De bijbehorende Facebookpagina had in minder dan 24 uur meer dan 600.000 likes verzameld. Daarmee is het volgens onderzoek van Fanrise de snelst groeiende Facebookpagina die ooit in Nederland is gelanceerd. Momenteel heeft de Pietitie 2,1 miljoen likes, en blijft groeien, daarmee zijn zij Nederlands grootste Facebookpagina.
Bij de bedrijfspagina’s blijkt dat VakantieVeilingen het grootst is met bijna 360.000 Nederlandse likes, gevolgd door De Bijenkorf met ruim 355.000 likes. De Bijenkorf wordt gevolgd door het relatief onbekende Stylefruits. Deze modewebsite voor vrouwen heeft meer dan 340.000 Nederlandse likes weten te verzamelen in iets meer dan een jaar tijd.
De Pietitie is de snelst groeiende Facebookpagina op dit moment. Het is een populair onderwerp en het onderwerp leeft bij veel mensen. Daarnaast is het onderwerp vol op in het nieuws. Als er gekeken wordt naar bijvoorbeeld VakantieVeilingen dan blijkt dat zij in de top 3 staan terwijl zij nagenoeg niet in het nieuws verschijnen. Wat zijn de bouwstenen van VakantieVeilingen om dit te bereiken?

Branding
Facebook is een nieuw marketingkanaal voor Vakantieveilingen om onder andere Free Publicity te krijgen en het bereik te vergroten. Het is niet de bedoeling om alleen likes te verzamelen, maar ook om de dialoog aan te gaan en nog belangrijker iets terug te geven aan de fans. Dit zijn bijvoorbeeld leuke tips om de vrije tijd door te brengen, of het delen van andere leuke tips en weetjes. De service en dienstverlening aan consumenten kan daardoor worden verbeterd, omdat er direct kan worden gereageerd. Aangezien er ook negatieve reacties binnenkomen, is een duidelijk en helder beleid voor het omgaan met klachten op Facebook een must.
Traffic
Door social media in te zetten streeft VakantieVeilingen.nl er naar om zo kostenefficiënt mogelijk extra verkeer naar de website te genereren. Dat gebeurt onder andere met social advertising.
Social Commerce
Jonge mensen maken vooral gebruik van social media. Bij VakantieVeilingen.nl zien ze een afname in het gebruik van de traditionele nieuwsbrief. Om aanwezig te zijn waar deze jongeren actief zijn, heeft VakantieVeilingen.nl als een van de eersten in Nederland een eigen Facebook Store. Ook de veiling app is een voorloper op het gebied van Facebook commerce en sociaal shopping. Je kunt via de app direct meebieden op alle lopende veilingen in diverse categorieën. Er is exclusief aanbod voor ‘fans only’ in de vorm van Facebook Friday.

Social data
Hierbij gaat het om interactie en profielverrijking. De mening van fans is een zeer waardevolle testimonial en aanbeveling voor vrienden. Door het delen met vrienden kan ook VakantieVeilingen.nl deze vrienden (in netwerk) benaderen. Op deze manier wordt informatie verkregen over zaken die men leuk vindt, wie de vrienden zijn, woonplaats, leeftijd en nog belangrijker wat iemand denkt en vindt van/over VakantieVeilingen.nl. Via informatie uit polls kan VakantieVeilingen.nl de behoeften in kaart brengen en daar eventueel het productportfolio op afstemmen. Ook is het in staat de fans gericht aanbod te serveren door onder andere advertenties op Facebook te targetten op interesses.
De bovenstaande bouwstenen zijn een mooi voorbeeld over hoe een organisatie doelgericht kan werken met Social media. Daarnaast wordt duidelijk dat Trends en ontwikkelingen volop in de schijnwerpers staan op Facebook, maar dat het ook goed mogelijk is om zonder dagelijks in het nieuws te verschijnen bij de grootste Facebookpagina’s van Nederland te horen.