We hebben de laatste tijd veel aandacht besteed aan Social Media in het MKB. Social media zijn niet alleen voor grote ondernemingen, maar ook voor MKB’ers van toegevoegde waarde. In de infographic onderaan deze pagina wordt dat nogmaals duidelijk gemaakt. De infographic stopt niet bij het aantonen van het belang van social media, maar geeft ook een aantal handige tips voor het gebruik ervan.
Hoewel de infographic zich richt op het social media gebruik in de VS, zijn de conclusies ook te trekken voor de Nederlandse markt. In de VS, die op het gebied van Marketing vaak voorop lopen weten MKB’ers social media inmiddels wel te vinden. 58% van de ondervraagden spendeert ten minste tien minuten per dag op social media. 80% van de kleinere ondernemers is van plan om meer social media in te zetten in 2014. In de infographic zien we vervolgens een aantal redenen waarom marketeers social media omarmen, de belangrijkste is om klanten te bereiken op verschillende momenten tijdens een transactie (Touchpoints).
Dat social media niet alleen maar onmeetbare voordelen biedt blijkt uit de volgende statistiek: Bedrijven die een mijlpaal van 1000 likes bereiken op Facebook ondervinden, gemiddeld genomen, een groei van 185% van Traffic naar hun website. Wie wil dat nou niet? En ook als je als bedrijf heel klein begint zijn er op social media al voordelen te behalen. Een bedrijf dat 51-100 volgers heeft op Twitter, verkrijgt hieruit al 106% meer traffic naar de website dan een bedrijf met 25 volgers of minder.
Het omzetten van een social media strategie naar een daadwerkelijke aankoop bij een klant blijft voor velen een vaag punt maar uit onderzoek dat terug is te vinden in de infographic blijkt dat 46% van de online consumenten vertrouwt op social media wanneer ze een aankoop online doen. De helft van de shoppers heeft al eens een aankoop gedaan op basis van een aanbeveling via social media en maarliefst 71% van de social media gebruikers zou eerder een aankoop doen bij een bedrijf waarmee zij verbonden zijn via social media.
Als laatste wordt een zeer interessante statistiek in beeld gebracht: 57% van de bedrijven heeft een rechtstreekse Acquisitie uit het gebruik van LinkedIn gehaald. Bij Twitter is dit percentage ook nog 48% en bij Facebook, wat vaak gezien wordt als het minst zakelijke social media kanaal van de grote 3 is dit toch nog een dikke 42%.

Al deze gegevens geven het belang van Social Media maar weer eens aan. Maar hoe ga je als kleine ondernemer, overtuigd van het belang van social media, nou verder? Een complete social media strategie verpak je natuurlijk niet in een infographic maar een aantal handige tips vinden we wel terug:
- Deel waardevolle content. Denk hierbij aan helpvolle, informatieve of vermakelijke content.
- Share op het juiste moment, waardoor je het maximale bereik uit je verschillende social media kanalen haalt, in de infographic zijn de tijden voor Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en Pinterest terug te vinden.
- Stel vragen, zoek de interactie op.. Kortom, gebruik Social media niet alleen maar om informatie te zenden.
- Gebruik Social Media voor Customer Support; op dit moment doen in de VS slechts 23% van de bedrijven dat, dit terwijl bijna de helft van de consumenten verwacht van bedrijven dat deze dienst wordt aangeboden op social media.
- Er zijn gigantisch veel verschillende social media, en er komen steeds meer nieuwe bij. Elk platform heeft haar eigen doelgroep. Als je je eigen doelgroep in kaart hebt gebracht en je hebt social media kanalen gevonden die bij deze doelgroep passen, schroom dan niet om die kanalen te gaan gebruiken, zoek het avontuur!
- Kijkend naar tip 5 moet wel een kanttekening worden gemaakt: pak je social media kanalen wel goed aan. Als jij maar tijd hebt om er drie bij te houden, hou het dan ook bij drie. Breid niet onnodig uit waardoor je voor bepaalde kanalen geen tijd hebt. Liever wat minder kanalen goed onderhouden, dan een heleboel kanalen waarbij de helft niet wordt onderhouden. De allerlaatste statistiek toont van elk social medium aan hoeveel potentie er is voor kleine bedrijven.
Voor meer effectiviteitstips kun je ook nog kijken bij onze vorige blog, hierin staat onder andere een presentatie over effectief social media gebruik.
De infographic:
Ingrid Dukker
Interessant en schokkend! Onderstreept dat klantgericht denken ook voor social media onmisbaar is! Ook al loopt klantenservice via social media in ons land niet zo’n vaart als in de US, is het monitoren en snel reageren net zo belangrijk als in ‘gewone’ customer service.
Menno Both
Ingrid, helemaal mee eens. Toch zie je vaak bij MKB dat dit nog niet goed geregeld is!