10 jaar geleden is het grootste sociale media netwerk ter wereld geboren. Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg vanuit zijn Harvard slaapkamer the facebook.com, een website waar studenten informatie over zichzelf konden zetten, berichten uitwisselen en virtuele vrienden met elkaar konden worden. Zelfs Zuckerberg had niet kunnen dromen dat facebook.com zo’n groot succes zou worden en uiteindelijk niet alleen de Harvard studenten met elkaar zou verbinden, maar de hele wereld!
Er waren al social netwerk sites. Friendster was werelds populairste site, maar werd overgenomen door MySpace en Google had net het Orkut gelanceerd.
Facebook was anders, want het was alleen voor studenten. Facebook had een mooie lay-out zonder spam en had geen commercieel doel. Het was intern smoelenboek voor Harvard studenten. ‘’I assume I’ll eventually make something profitable,’’ zei Zuckerberg in juni 2004 in een interview met de Harvard student newspaper. Het duurde even, maar in 2009 draaide Facebook zijn eerste winst en afgelopen jaar is dat opgelopen van 800 miljoen in 2009 tot 5.76 miljard in 2013 en dat is weer 55% meer dan in 2012.
In December 2004 de had de site al 1 miljoen gebruikers. Zo zag thefacebook.com eruit in 2005, een jaar naar lancering:
Op dit moment staat de teller maar liefst op 1.2 miljard . Over de jaren heeft Facebook zijn toepassingen uitgebreid. Nieuwsberichten en de ”like” knop heeft het internet voor altijd veranderd. Voor zijn 10e verjaardag heeft Facebook een tijdlijn gemaakt met de belangrijkste mijlpalen. De tijdlijn is een van de toepassingen die Facebook maandagavond heeft uitgebracht. Dinsdag zal het product ”een terugblik” onthult worden. Gebruikers kunnen dan een persoonlijke film of slideshow maken met hun favoriete momenten in hun leven sinds ze lid zijn van Facebook.
Op naar de volgende tien jaar?
Facebook verliest miljoenen bezoekers, zowel in zijn thuisland als in verschillende Europese landen. Ook de tijd die mensen op sociale-netwerksite doorbrengen, neemt af.
Het aantal bezoekers per maand daalt met ongeveer 4% per maand en niet alleen in de VS, maar ook in andere grote markten als Canada, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Japan dalen de bezoeken aan Facebook. Bij veel mensen neemt de verveling van Facebook toe en zij verruilen de dienst voor alternatieven als Instagram (overgenomen door Facebook) en Path.
Er zijn ook nog landen waar het gebruik nog steeds groeit. In Zuid-Amerika is het aantal bezoekers afgelopen maand met 7% gestegen naar 70 miljoen en het aantal bezoekers uit India steeg met 5 procent naar de 70 miljoen.
Ondanks tegengestelde berichten laten de cijfers nog steeds groei zien van Facebook gebruik in Nederland. Afgelopen 6 maanden kende Facebook een groei van meer dan 240.000 actieve gebruikers. Je bent actief als je de afgelopen dagen gebruik hebt gemaakt van Facebook. Met in totaal 7.590.380 actieve gebruikers is Nederland het 29e land op basis van het aantal gebruikers. Bijna 46 % van de Nederlanders is actief op Facebook.
Zoals het er nu uit ziet blijft het gebruik van Facebook toenemen en haalt het zijn 20ste verjaardag .