Bijna elke zakelijke professional is actief op LinkedIn. Althans, zo noemen ze het zelf. Vaak houdt, in het geval van LinkedIn, het actief zijn op bij het aanmaken van een online CV. In sommige gevallen wordt er ook nog wel eens gediscussieerd in een groep van vakgenoten, maar vaak stopt het daar dan ook. Zonde! Een persoonlijke pagina op LinkedIn heeft vaak nog wel haar nut, maar met de bedrijfspagina op LinkedIn wordt door heel veel bedrijven echt veel te weinig gedaan. Dit terwijl LinkedIn toch een behoorlijk unieke doelgroep aanboort voor een social media kanaal. LinkedIn geeft hier zelf 15 tips voor.

Voor heel veel bedrijven is het heel erg raadzaam om toch eens te gaan kijken naar hoe op dit moment de bedrijfspagina wordt gebruikt. Bestaat de pagina uit een simpele samenvatting van de producten of diensten, of wordt er actief op geblogd, gediscussieerd en zelfs verkocht?
Natuurlijk bouw je niet van de één op de andere dag een perfecte LinkedIn pagina, dit zal met vallen en opstaan gebeuren. Toch zijn er wel kleine aanpassingen die al een groot verschil kunnen maken. 15 van dit soort zaken zijn verwerkt in de presentatie “15 tips for compelling company updates”. Een aantal van deze tips zullen we in deze blog nogmaals behandelen, omdat deze kleine tips al van grote invloed kunnen zijn op het succes van je LinkedIn bedrijfspagina.
- Wees beknopt!
LinkedIn is vluchtig. 10 minuten later staan er alweer vele andere updates boven die van jou. Wil je de aandacht van je volgers krijgen, wees dan beknopt in je boodschap. Linke je naar een artikel? Geef de kern van het artikel al weer in de update, geen hele verhalen, 1 of 2 zinnen kunnen al genoeg zijn!

- Voeg altijd een call to action toe aan je update!
Vraag je volgers bijvoorbeeld om op de link te klikken die je in je update hebt verwerkt. Wanneer LinkedIn updates met elkaar worden vergeleken valt op dat het toevoegen van een link aan je artikel de engagement kan verdubbelen!
- Stel relevante vragen
LinkedIn is het netwerk voor zakelijke professionals. Voor vrijwel elke branche bevinden zich op LinkedIn professionals met veel kennis van zaken. Probeer deze professionals bij jouw bedrijf te betrekken door naar die kennis te vragen. Start discussies over zaken die spelen in jouw branche. Wanneer je zover bent dat de zakelijke professionals op LinkedIn jouw pagina gebruiken om te discussiëren, heb je enorme mogelijkheden qua exposure, uitstraling en aandacht.
- Voeg altijd een afbeelding, video of infographic toe.
Deze tip wordt om dezelfde reden gegeven als onze eerste tip. LinkedIn is vluchtig. Je hebt iets nodig dat de aandacht grijpt van de mensen die door hun timeline scrollen. Een lang stuk tekst doet dat niet, een sterke kop al meer, maar een afbeelding nog veel meer. Een mooie afbeelding die past bij het artikel, draagt zeker bij aan de attentiewaarde van een update. Zorg wel voor waardevolle content, met een schreeuwerig plaatje dat niet past bij het artikel sla je de plank mis. Let op! Wanneer je linkt naar een plaatje op je website, let dan goed op of het plaatje ook daadwerkelijk verschijnt. Dit gebeurd om technische redenen soms niet. Het zou zonde zijn dat het na lang zoeken gevonden perfecte plaatje niet verschijnt om die reden. Dus voor je je bericht daadwerkelijk plaatst, check of je afbeelding bij het artikel staat.
- Beperk je updates niet door alleen van maandag tot en met vrijdag en van 9 tot en met 5 te posten
Wanneer jij zorgt dat je berichten verschijnen op andere momenten dan de standaard werktijden, gaan je volgers je ook op andere momenten vinden. Door de weeks heb je meer concurrentie van veel meer andere bedrijven.. Welke post krijgt de aandacht? In het weekend of in de avonduren gaat dit beter. Daarnaast zullen veel professionals juist op deze momenten hun LinkedIn bekijken. Zorg er dus voor aanwezig te zijn op die momenten. Door slim gebruik van bijvoorbeeld Hootsuite zorg je voor een goede spreiding van je content, gedurende de hele week.
De bovenstaande tips zijn stuk voor stuk makkelijk toepasbaar en dragen ook stuk voor stuk bij aan een beter resultaat voor elk bedrijf op LinkedIn. Voor meer tips kun je uiteraard de presentatie nog eens rustig doornemen, of contact opnemen met Both Social. Bijvoorbeeld in onze cursus ‘Social Media MKB’ komt LinkedIn veel aanbod. Klik hier voor meer info.