Vliegtickets, auto’s, een jaar lang gratis luiers, vakanties, festival tickets, een nieuwe wasmachine… Er zijn de laatste jaren nogal wat prijzen weggegeven op Facebook. Vaak ging dat gepaard met een gelikte speciale win-actie pagina. Wat deze pagina’s vrijwel allemaal gemeen hadden was dat ze gebruik maakten van “Like-gating”. Dit houdt in dat je als bezoeker van een Facebookpagina die pagina eerst moet liken voor je bepaalde content mag zien die verborgen zit achter een speciale tab. Op deze manier verkregen bedrijven met speciale acties vele likes. Binnenkort behoort deze manier van het verwerven van likes tot het verleden.
Like en win mag nog, maar Like-Gating niet meer. Dit kondigde Facebook aan in haar laatste update over de API en SDK kit: “You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page.”

Gezien de hoeveelheid bedrijven die eens in de zoveel tijd gebruik maakten van dit soort manieren van werving van likes zal de impact van deze nieuwe maatregel groot zijn. Marketeers kunnen weer aan de schetstafel gaan zitten en nieuwe innovatieve manieren verzinnen voor het uitbreiden van hun community.
Ergens valt het goed te begrijpen dat Facebook deze maatregel neemt. De maatregel past in het beleid van het bedrijf dat nastreeft dat een pagina alleen geliked wordt als een Facebook gebruiker dat merk ook in het echt leuk vindt. De laatste jaren kwam het regelmatig voor dat een Facebook gebruiker honderden bedrijven, producten en services leuk vond, terwijl die gebruiker in het echt nog nooit gebruik had gemaakt van zo’n product of service.
De vraag is ook of je als beheerder van een Facebook pagina op de Like –gating manier aan likes moet willen komen. Hoewel Like-gating op de korte termijn effectief is voor een boost in het aantal likes, zullen de likes die op die manier verkregen worden niet direct bijdragen aan een actieve verbonden Facebook community. Mensen zullen je pagina liken voor je actie, niet voor je content.

Hoewel Like-Gating dus binnenkort niet meer kan, is het nog wel toegestaan om speciale apps aan je Facebook pagina toe te voegen. Zo kun je, indien je een actie op die manier plaatst, nog steeds handige inzichten krijgen.
Like-gating was jaren lang zo ongeveer de meest gebruikte win-actie variant op Facebook. Nu Facebook dit stopt zijn we erg benieuwd hoe de win acties in de toekomst er uit gaan zien.