Twitter is sinds kort begonnen met het tonen van Tweets op je tijdlijn van accounts die je niet volgt. Je hebt dus minder controle op je eigen tijdlijn. Het bedrijf bepaald aan de hand van een algoritme welke Tweets interessant voor jou zouden kunnen zijn en plaatst die dan tussen de andere Tweets.
Voorheen waren er minder mogelijkheden om jouw tweets bij een groter publiek onder de aandacht te krijgen. Als eerste werden je Tweets natuurlijk getoond aan je volgers, daarnaast had je de advertenties en dan waren er nog de retweets, waardoor jouw tweets zichtbaar zijn op de tijdlijn van degene die jouw tweets geretweet heeft. Als bedrijf heb je veel belang bij retweets. Ze zijn gratis, brengen je Tweets bij een groter publiek onder de aandacht en zorgen voor meer engagement. Genoeg redenen dus, om uit te zoeken hoe je veel retweets ontvangt. Twittercounter, een bekende twitter tool, ging op onderzoek uit.. Welke Tweets worden vaak geretweet?
Uit het onderzoek kwamen 7 type tweets naar voren, we behandelen ze kort hieronder, met van elk type Tweet een voorbeeld.
Nieuws
Twitter is van alle sociale media het meest realtime en heeft een erg open karakter. Handig als je op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws. Vaak voor je er wat van hoort bij het journaal, staat het al op Twitter. Steeds meer gebruikers gebruiken Twitter om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Nieuws tweets worden dan ook veel geretweet mits ze aan een paar voorwaarden voldoen: het is recent nieuws, het is nieuwswaardig, de tweets bevatten het woord “Breaking”.
BREAKING NEWS!! Volgend jaar weer een Nederlander in de Formule1. @Maxverstappen3 bij @ToroRossoSpy! #maxverstappen pic.twitter.com/JHw5qujZ1t
— Red Bull Nederland (@redbullNED) 18 augustus 2014
Tweets met afbeeldingen
Twitteraars houden van afbeeldingen. Het onderzoek van Twittercounter toonde aan dat Tweets met afbeeldingen maarliefst 94% meer kans hebben om geretweet te worden dan Tweets die geen afbeeldingen bevatten, maar er zit een addertje onder het gras: Tweets die linken naar een Instagram of Facebook afbeelding hebben juist het tegenovergestelde effect!
Retweet this second! #worldscup pic.twitter.com/jOQsEE6dw0
— Coca-Cola (@CocaCola) 13 juni 2014
Tweets met feitjes en statistieken
Twitteraars houden van interessante weetjes en statistieken. Omdat een tweet moet worden beperkt tot 140 tekens, zijn statistieken makkelijk en goed te delen via Twitter.
Did you know that tweets with one or two hashtags have 21% more engagement? http://t.co/F3SOGVAsOK #TwitterTips pic.twitter.com/IuRSGwLikC
— TheCounter (@thecounter) 5 mei 2014
Call to actions
Misschien een opendeur, maar het werkt wel.. Tweets waarin je vraagt om een retweet, worden vaker geretweet.
#Cranendonck #Soerendonk dinsdag 19-8-14 22.00 uur inbraak #gemeentehuis. Info? 0900-8844 of anoniem 0800-7000. #retweet #poltwt
— Politie Cranendonck (@politiecrdonck) 20 augustus 2014
Tweets die niet te lang zijn
Twitteraars houden er niet van om te lange of te korte Tweets te Retweeten. Onderzoek heeft uitgewezen dat Tweets die tussen de 100 en 115 tekens bevatten het vaakst geretweet worden.

Tweets met tips en trics
Mensen retweeten graag informatie die handig voor hen is. Hoe waardevoller de informatie, hoe liever ze het retweeten. Informatie die wordt gepresenteerd in de vorm van lijstjes (3 manieren om, de 5 beste…, etc.) is content die het vaakst gedeeld wordt.
Geen gebed zonder end: 5 tips voor een goed slot van je speech http://t.co/Q6CxEUCJmC door @carynhart
— Frankwatching (@Frankwatching) 19 augustus 2014
Tweets met humor
Tweets met humor zijn favorite op Twitter. Ze kunnen door bedrijven en organisaties goed gebruikt worden ter variatie op de serieuzere updates.
Telstar sprak ook met Eto’o. Wij kozen echter voor Seuntjens!
— Witte Leeuwen (@Telstar1963NV) 9 augustus 2014
Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar rome leiden en het verkrijgen van retweets opzich is natuurlijk niet het belangrijkste doel van het hebben van een Twitter account. Desondanks kunnen deze 7 manieren mits ze binnen je totale strategie passen wel zorgen voor meer interactie.