De decembermaand is traditioneel een maand, waarin velen het jaar nog eens de revue laten passeren. Wij ook! Wat speelde er dit jaar op social media gebied en kwamen de voorspellingen, die wij eind 2013 deden, uit? Een terugblik.
Snapchat Marketing
Snapchat is een social media tool, dat in populariteit toeneemt. Met name tieners en jonge twintigers gebruiken de tool, waarmee foto’s en video’s naar een of meerdere geselecteerde vrienden gestuurd kunnen worden; de beelden verdwijnen vervolgens na maximaal 10 seconden. Maar dan ook echt. Ze zijn niet langer vindbaar op internet. Een nieuwere versie van Snapchat biedt gebruikers de mogelijkheid de afbeeldingen tot 24 uur te bewaren. Interessant voor marketeers, want de zogenaamde stories (berichten die worden samengevoegd in een verhaal), kunnen binnen 24 uur dus meerdere keren bekeken worden. Zo kun je berichten bundelen, bijvoorbeeld over een sportevenement, festival of congres.
Intussen gebruiken wereldwijd dagelijks ongeveer 82 miljoen gebruikers Snapchat. 71% Van de gebruikers is jonger dan 25 jaar, 70% is vrouwelijk en per dag worden er gemiddeld 400 miljoen foto’s via Snapchat verstuurd. Facebook bood $ 3 miljard op Snapchat, maar de overname mislukte. Was de overname wel gelukt dan was Facebook nu eigenaar van de #1, #2 en #3 van social media platformen, namelijk Facebook, Instagram en Snapchat.
In Nederland zijn momenteel volgens Newcom nu zo’n 700.000 actieve Snapchatters. Een kwart van deze groep gebruikt het platform dagelijks. Instagram en Pinterest zijn overall groter, maar Snapchat is in de leeftijdscategorie van de 15 tot 19 jarigen in gebruik even groot als deze twee.
Het gebruik van Snapchat is toegenomen en in Amerika zetten verschillende multinationals intussen Snapchat-marketing in. Enkele Nederlandse bedrijven volgen, al gaat het niet zo snel als verwacht. Volgens onderzoek staan jongeren met name open voor kortingsbonnen. Ben je marketeer, maar zit je nog niet op Snapchat? Wij raden je aan je aan te melden en te kijken welke kansen jouw merk wellicht heeft op dit social media netwerk.
Google+
Was Google+ in 2013 nog samen met Facebook de grootste stijger, is hiervan in 2014 geen sprake meer. Het was de bedoeling dat Google+ de concurrentie aan zou gaan met Facebook en Twitter, maar nadat Google+ topman Vic Gundotra eerder dit jaar bekend maakte dat hij Google+ na 8 jaar zou verlaten, ontwikkelde Google+ zich minder snel dan verwacht. Ondanks de vele talenten die bij Google werken, is het niet gelukt de trend van 2013 op dezelfde manier voort te zetten.
De grootste verschillen met Facebook en Twitter zijn dat Google+ andere platformen integreert, zoals YouTube en Gmail. Daarnaast krijgen gebruikers geen advertenties te zien. Volgens het nieuwe hoofd Social Media bij Google+ begrijpen gebruikers nog niet helemaal hoe het platform gebruikers met gelijke interesses verbindt. Het platform is volgens hem socialer dan andere platformen; gebruikers kunnen specifieke keuzes maken in wat ze met wie delen, gebaseerd op interesses.
Deeleconomie volwassenen
De deeleconomie was booming in 2014. Airbnb, Snappcar, Thuisafgehaald, Uber en Peerby zijn maar een paar voorbeelden hiervan. De crisis heeft ons creatief gemaakt. Waarom zelf een boormachine kopen als je hem ook van iemand in je buurt kunt lenen? Waarom tegen een geringe vergoeding niet je avondeten ophalen bij iemand, die het toch over heeft?
Delen maakt ons blij. We doen iets voor een ander, zonder er zelf al te veel voor terug te verwachten. De platformen bieden niet zelf de diensten aan (Uber heeft zelf geen taxichauffeurs in dienst, Thuisafgehaald heeft geen koks in dienst), maar brengen mensen rechtstreeks met elkaar in contact. Het platform heeft wél een bemiddelende functie als het om de afhandeling van het betalingsverkeer gaat.
De deeleconomie is gebaseerd op vertrouwen: niet alleen degene die van een dienst gebruik maakt, kan een recensie achterlaten, maar ook degene die de dienst aanbiedt.
De deeleconomie heeft in 2014 een aantal branches opgeschud, zoals de hotel- en taxibranche. Waar hotels en taxibedrijven aan strenge voorwaarden moeten voldoen, hoeven de verschillende platformen dit (nog) niet, waardoor oneerlijke concurrentie ontstaat volgens bedrijven uit bovengenoemde branches. De huidige wet- en regelgeving is nog niet ingespeeld op bovengenoemde uitdagingen en de kritiek die vanuit verschillende hoeken komt, zal nog lange tijd aanhouden. As we speak is de taxidienst Uberpop in Nederland trouwens (voorlopig) verboden.
Video, video & video
We zijn visueel ingesteld. Beeld, bewegend beeld is in 2014 nóg belangrijker geworden! Anno 2014 is video niet meer weg te denken uit de marketingmix van bedrijven, zowel in de B2C- als in de B2B-branche niet. We willen geraakt worden – en dat kan met video, want hiermee kunnen bedrijven een band opbouwen met hun klant. Saaie en serieuze filmpjes zijn soms noodzaak, maar lang niet altijd effectief. Juist bedrijven, die op creatieve wijze en met een beetje zelfspot video gebruiken als marketingtool, weten vaak een groot bereik te creëren.
Ga je met video aan de slag? Zorg dan dus dat je in ieder geval humor gebruikt. Zelfspot en humor verhogen vaak de empathie en zorgen ervoor dat een merk als positief ervaren wordt. Zorg er daarnaast voor dat een klant op een willekeurig moment in de toekomst de video nog aan jouw product/bedrijf weet te linken, want dan doe je het goed. Humor is leuk, maar vergeet uiteraard je unique selling points niet. En last but not least: er zijn niet per definitief mega budgetten voor videomarketing nodig, maar zorg er wel voor dat áls je het doet, de videokwaliteit goed is. Niemand kijkt graag naar slechte en amateuristische video’s, ook niet in 2015.
Zoekmachinemarketing beïnvloed door social
In 2014 heeft zoekmachinemarketing beïnvloed door social media een grote vlucht genomen. Goede content is ook op social media niet meer weg te denken. Check je accounts en doe je voordeel bij de volgende tips voor een betere ranking:
Laat jezelf of je bedrijf zien!
Zoals al eerder in dit blog gezegd, zijn we steeds visueler ingesteld. Zorg daarom dat je altijd goede profielfoto’s gebruikt. Toon je ware gezicht! Mensen zijn geïnteresseerd in het gezicht achter het bedrijf/product. Dat bindt.
In de header kun je meer van jezelf laten zien. Vrijwel alle platformen bieden hiertoe de mogelijkheid.
Wil je meer uit LinkedIn halen? Zorg dan dat je afbeeldingen, presentaties, video’s e.d. toevoegd om meer van jezelf of je bedrijf te laten zien.
Twitter draait om tweets. Maar voeg je een afbeelding toe dan is de kans dat jouw bericht gezien en gelezen wordt aanzienlijk groter! Afbeeldingen op Twitter worden niet automatisch aan het beeld aangepast, dus zorg ervoor dat je de juiste maat (1024 x 512 pixels) gebruikt.
Voeg je afbeeldingen toe aan berichten, zorg dat ook dat ze een goede titel (kernwoord) hebben en voeg een beschrijving toe. Houd er wel rekening mee dat de titel zichtbaar is.
Beschrijvingen
Gebruik altijd relevante kernwoorden in je omschrijving, zodat je sneller en beter gevonden wordt. Schrijf in de ik-vorm, dat geeft je een persoonlijk gezicht! Vul daarnaast uiteraard altijd je contactinformatie in.
Veel platformen kennen een nogal vreemde url aan je profiel toe. Wij raden je aan deze url wijzigen (bijvoorbeeld in je voor- en achternaam), zodat je beter vindbaar bent.
Social Share Buttons
Laat jouw bezoekers snel en eenvoudig jouw content delen met de social share buttons. Voeg deze dus toe aan je pagina!
Social media SEO check
Weet jij of jouw pagina geoptimaliseerd is voor het delen via social media? Nee? Op smo.knowem.com kun je dit snel en eenvoudig checken door de url in te vullen, een paar seconden te wachten en het resultaat voor Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter te analyseren.