Het einde van het jaar nadert en dus richten wij onze blik op 2015. Welke trends verwachten wij? Lees hieronder deel één, deel twee staat hier.
Nieuwe voorwaarden Facebook leiden niet tot afname van gebruik diensten Facebook
Wie vanaf 1 januari nog een Facebook account heeft, stemt automatisch in met de nieuwe voorwaarden. Voorwaarden, waarbij de alarmbellen bij veel mensen onlangs opnieuw zijn gaan rinkelen. En toch zijn er – denken wij – maar weinig mensen, die daadwerkelijk hun account zullen opheffen op Oudejaarsdag. Waarom?
Omdat er eigenlijk niet echt iets veranderd. Facebook heeft al langer toegang tot je persoonlijke gegevens en content. Het is dus niet zo dat zij hier plotseling vanaf 1 januari over beschikken.
De grootste verandering per 1 januari 2015 is dat Facebook duidelijker en opener is gaan communiceren over waarvoor jouw foto’s en data gebruikt (kunnen) worden. Ze hebben de documenten, waarin de voorwaarden staan, ingekort en deze vervolgens verdeeld over meerdere documenten. Hierdoor moeten de voorwaarden beter leesbaar en makkelijker te begrijpen zijn voor Facebook gebruikers.
Facebook deelt en verkoopt al heel lang jouw content, muziek, filmpjes en foto’s en zet deze in voor advertenties. Door akkoord te gaan met de voorwaarden van Facebook mag het social media platform jouw content gebruiken en de licentie, die je hen verleent, overdragen aan derden. Derden kunnen hierdoor ook gebruik maken van jouw content.
Jouw updates en profielfoto mag voor advertenties gebruikt worden. Maar dat is dus niet nieuw. De advertenties zijn echter niet tot jouw als persoon te herleiden. De gegevens, die aan derden doorgespeeld worden, zijn gegevens zonder naam, profielfoto of andere informatie, die direct tot jou te herleiden zijn. Bovendien zien in principe alleen de mensen, die jouw updates oorspronkelijk ook konden zien, de advertenties.
Wil je niet dat Facebook met jouw content aan de haal gaat dan kun je je account verwijderen, gewoonweg geen content meer plaatsen of je geplaatste content verwijderen. Is jouw content echter al eens gedeeld dan krijgt Facebook alsnog toegang tot de licentie en dus tot jouw foto’s, teksten, e.d., die je met jouw Facebook akkoord hebt gegeven.
De diensten van Facebook (Facebook zelf, Instagram en WhatsApp) verzamelen enorm veel informatie over je. Bij Facebook is bekend wat je hebt gedeeld en geliked, wanneer anderen jou taggen, wat anderen over jou delen, wat je hebt ingevuld bij je profiel. Het gaat nog veel verder, want ook buiten Facebook weet Facebook wat je doet. Deel of like je iets via een andere site dan Facebook (en ben je nog ingelogd) dan weet het netwerk door middel van de cookies via welke site je dit doet en waar je interesses dus blijkbaar liggen. Op deze manier kan Facebook je vervolgens gericht advertenties tonen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor veel apps die je gebruikt; Facebook ontvangt via deze apps jouw data.
Onze conclusie is dat er uiteindelijk weinig mensen zullen zijn, die in 2015 hun Facebook account opheffen. Wij verwachten wél dat het gebruik van Facebook, Instagram en WhatsApp enigszins gaat veranderen, mede door de verwachte verdere groei van Instagram en ontwikkelingen bij Facebook, dat verder zal experimenteren met het aanbieden van doelgerichte advertenties via WhatsApp.
Instagram marketing wordt groot
Instagram is in 2014 groot geworden. Intussen heeft het platform meer actieve gebruikers dan Twitter; halverwege december werden 300 miljoen actieve Instagram gebruikers per maand tegenover 284 actieve Twitter gebruikers gemeten. Wellicht zijn de netwerken niet helemaal 1-op-1 met elkaar te vergelijken, maar 300 miljoen actieve gebruikers is zeker niet gering.
Facebook doet het met 1,35 miljard maandelijkse actieve gebruikers goed. Zoals eerder in dit blog vermeld behoren Instagram en WhatsApp tot de diensten van Facebook. Instagram plukt uiteraard de vruchten van het succes van Facebook. Door de enorme groei van dit platform is het voor bedrijven aantrekkelijk de marketingactiviteiten ook op deze gebruikersgroep af te stemmen.
Both Social verwacht dat ook in Nederland Instagram marketing in 2015 groot zal worden. Verschillende internationale merken, zoals IKEA Noorwegen en Ben & Jerry’s, zijn al langer met deze vorm van marketing bezig. In Nederland zijn er intussen ook bedrijven, die succesvolle Instagram marketing toepassen. Baretta Jeans is hier een voorbeeld van.
Instagram is een manier om in contact te komen en te blijven met je doelgroep. Je doelgroep wordt actief betrokken bij het in beeld brengen van jouw product/dienst, waardoor de merkbeleving in beeld gebracht wordt. Instagram biedt ook mooie kansen voor wedstrijden of promotie van een nieuw product/nieuwe dienst!
(Audio)visuele content neemt toe
In 2015 komt de nadruk nóg meer te liggen op (bewegend) beeld. Generatie Y is steeds minder op Facebook te vinden en steeds meer op netwerken als Instagram, Snapchat en Tinder. En Vine zou wel eens ‘the next big thing’ kunnen worden. In 6 seconden je boodschap over brengen en je doelgroep aan je binden. Een hele uitdaging voor marketeers, maar het gaat gebeuren. Volgens ons. Bewegend beeld zegt nu eenmaal meer dan een foto. En na Vine komt waarschijnlijk TwitCasting uit Japan, waarmee je realtime ervaringen en video’s kunt delen.
Twitter, Instagram, Vine en Snapchat hadden een vooruitziende blik: al in een vroeg stadium zagen zij het belang van visuele content in en handelden ze hier naar. In 2015 zullen we steeds meer foto’s, graphics en korte video’s zien. Weliswaar zal niet alle content relevant zijn, maar doelgerichte en overtuigende visuals overheersen in 2015.
Adverteren via social media neemt een grotere vlucht
In 2015 krijgen we nóg meer en beter op onze persoonlijke interesses afgestemde advertenties te zien. Facebook doet het al, Instagram volgt. Ook Twitter introduceert het adverteren en ‘licht berichten uit’. LinkedIn biedt al volop mogelijkheden om advertenties te plaatsen en de doelgroep te bereiken. Both Social voorspelt dat bovengenoemde mogelijkheden in 2015 verder ontdekt en omarmt zullen worden en er veelvuldig gebruik van gemaakt gaat worden. Meer weten? kijk dan hier!
Terugblik 2014 gemist?
Onlangs keken we terug op de trends van 2014, welke kwamen uit en welke niet. Heb je dit blog gemist? Lees het dan hier!