De afgelopen jaren hebben talloze startups of projecten het neer willen zetten; ‘een soort Facebook voor bedrijven’. Microsoft heeft Yammer, Slack is een grote speler en je hebt initiatieven als Convo en SocialCast. Daarnaast schreven velen vorig jaar al dat intranet in 2015 een comeback zal maken.. Nu Duikt Facebook zelf ook in de markt van de sociale netwerken voor binnen bedrijven met Facebook at Work.
Een moedige stap, want deze specifieke tak van sociale netwerken blijkt voor veel bedrijven lastig. LinkedIn is welliswaar een zakelijk sociaal netwerk, maar dient veel meer voor communicatie met de buitenwereld dan interne communicatie. Ook zijn er veel gebruikers die dit netwerk met name zien als online CV, in plaats van een echt sociaal netwerk. Ook eerdere pogingen van andere grootmachten, zoals Google, waren geen onverdeeld succes. Hun Wave project richte zich wel enigszins op de zakelijke markt, maar is in augustus 2010 weer geëindigd, omdat het niet aansloeg.

Facebook heeft dus besloten de stap naar de zakelijke markt wel te maken, maar ze kondigen er gelijk bij aan er nog niet te zijn. Lars Rasmussen, die het project leidt, geeft aan de app in de itunes store te hebben gezet, zodat ze kunnen beginnen met testen. Android volgt binnenkort.
De markt waar Facebook zich in eerste instantie op wil richten zijn organisaties met meer dan 100 leden. Kleinere organisaties maken volgens Facebook vaak al gebruik van de huidige Facebook Groups functionaliteit.
Veel zaken zijn nog niet duidelijk. Zo moet Facebook zich nog beraden over het verdienmodel van Facebook at work. Voorlopig is de dienst nog kosteloos en reclamevrij, maar dit hoeft niet zo te blijven. Ook kunnen er voorlopig ook nog geen externe apps aan Facebook at work worden verbonden, maar ook dit kan veranderd worden.
Ondanks dat de externe tests met het plaatsen van de app in de stores pas net beginnen, is Facebook at work toch al uitvoerig getest, ruim 10 jaar zelfs. Facebook at work is namelijk gebaseerd op het interne communicatie programma dat Facebook zelf gebruikt. “Wanneer Mark (Zuckerberg) een aankondiging maakt, plaatst hij die gewoon op Facebook at work” aldus Rasmussen. Ook gebruiken Facebook medewerkers Facebook at work om vergaderingen te plannen, nieuws te delen, met elkaar te communiceren en documenten te delen.
Wat een groot voordeel van Facebook at work zou kunnen zijn, is dat Facebook gebruik voor bijna iedereen heel natuurlijk gaat, bijna iedereen is er bekend mee. Veel andere initiatieven lopen spaak omdat werknemers niet bereid zijn massaal de nieuwe software onder de knie te krijgen. Ze hebben het idee iets nieuws te moeten leren dat niet perse noodzakelijk is, en hoe meer mensen gebruik maken van een intern communicatienetwerk, hoe groter de kracht van dit netwerk. Bij Facebook at work zou die drempel lager kunnen zijn, waardoor de kans van slagen zou verhogen.