Eind vorig jaar kwam het bericht naar buiten dat Instagram de mijlpaal van 300 miljoen gebruikers had bereikt. Het sociale netwerk van de vierkante afbeeldingen bracht dat nieuws slechts negen maanden na de vorige mijlpaal van 200 miljoen. Het geeft wel aan hoe ongekend populair Instagram is; zo’n snelle groei voor zo’n groot bedrijf is bijzonder.
Daarnaast heeft Instagram een erg jonge, interessante doelgroep. Waar alle moeders de jeugd hebben weg gejaagd van Facebook, kent Instagram dat probleem voorlopig nog niet. Dat alles maakt het platform buitengewoon interessant voor adverteerders, maar nog veel te vaak beperkt de social media strategie van bedrijven zich tot alleen Facebook en Twitter. Dit is deels te verklaren doordat Instagram nog minder lang op zo’n grote schaal wordt gebruikt, maar de manier waarop je instagram gebruikt zal er ook mee te maken hebben.
Facebook en Twitter kennen beiden ontelbare tools en programma’s waarmee het posten van content wordt vereenvoudigd. Beiden zijn begonnen als webtoepassing en hebben eigenlijk voor elk denkbaar device met internettoegang een volledig werkende versie beschikbaar. Instagram richt zich veel meer op mobiel gebruik. Hoewel je in kunt loggen op de instagram site om foto’s te bekijken, heb je de app op je mobiel nodig om content te plaatsen. Ook bijvoorbeeld het inplannen van een bericht is voor Facebook en Twitter een stuk gebruikelijker dan voor Instagram. Bedrijven die Instagram ook in hun social media plan willen meenemen moeten zich dat goed bedenken. In het ideale scenario wordt de content die een bedrijf op Instagram wil plaatsen altijd realtime geplaatst met een smartphone. Toch kan het handig zijn om zo af en toe iets vooruit te plannen. We bekijken hieronder 4 tools die je hierbij kunnen helpen.
- Schedugram

Afhankelijk van het aantal volgers dat je Instagram account heeft betaal je bij deze app tussen de 16 en 57 euro per maand. Daarvoor krijg je wel een erg gebruiksvriendelijke tool terug die qua mogelijkheden erg uitgebreid is. Via de website heb je toegang tot meerdere accounts, waartussen eenvoudig te swichen is. Het uploaden van content werkt eenvoudig, je kunt meerdere foto’s tegelijk uploaden en ook video’s toevoegen is geen probleem.
De website biedt je daarnaast een aantal eenvoudig te gebruiken filters en ook andere opties, zoals het bijsnijden van een foto, kunnen worden gebruikt. Het grootste voordeel is echter het inplannen. Wanneer je via de bulk uploads meerdere afbeeldingen hebt toegevoegd selecteer je eenvoudig een datum en bijpassende tekst. Het is zelfs mogelijk een email reminder te laten sturen zodra je foto ook daadwerkelijk gepost is.
- Latergramme

Latergramme kost zakelijk 24 of 41 dollar per maand, maar biedt je wel de optie om het eerst gratis uit te proberen. De opties verschillen wel iets van Schedugram, zo kun je met Latergramme ook in teams werken en mag je voor die 24 dollar 3 accounts beheren. Ook biedt Latergramme je de mogelijkheid om afbeeldingen van andere gebruikers te ‘regrammen’. Toch heeft Latergramme ook een paar nadelen. Zo kun je elke keer slechts 1 afbeelding uploaden en is het inplannen iets onhandiger. Wanneer je een afbeelding hebt ingepland voor woensdag middag 2 uur, krijg je woensdag middag 2 uur een pushbericht op je telefoon, waarna je via een paar drukken de afbeelding alsnog plaatst. Een ander groot nadeel is dat er voorlopig nog geen goede Android app te krijgen is, hoewel die op korte termijn wel wordt verwacht.
- Instapult

De keuze van veel grote bedrijven, zoals Volvo, Ikea en L’Oreal. Deze dienst is met een prijsrange van tussen de 12 en 39 dollar niet duur en combineert toch een aantal positieve eigenschappen van Schedugram en Latergramme. Instapult kan wel automatisch voor je posten en laat je zelfs met de goedkoopste optie schakelen tussen 3 verschillende accounts. Instapult is alleen beschikbaar vanaf het web en heeft een simpele bewerkingstool op de site beschikbaar. Groot voordeel is dat je voor je ingeplande posts een andere administrator kan toevoegen, die bijvoorbeeld de tekst bij de foto nog kan aanpassen. Wel missen we bij Instapult de optie van een Bulk-upload.
- Takeoff

Deze optie lijkt erg op Latergramme, maar is gratis beschikbaar. Premium opties zijn er vanaf 10 dollar per maand. De meerwaarde van Takeoff zit hem in het advies dat de app biedt. Zo geeft de app suggesties op welk moment van de dag je het beste je afbeelding kunt uploaden voor het hoogste bereik en worden er suggesties aangedragen welke hashtags je het best kunt toevoegen. Takeoff is, in tegenstelling tot Latergramme wel beschikbaar voor Android. Vanwege de API van Instagram kun je je ingeplande foto’s helaas niet rechtstreeks vanuit de app plaatsen. In plaats daarvan kun je vanuit de app de foto openen in instagram om hem vervolgens te plaatsen. Dit lijkt onhandig, maar de realtime benadering van Instagram blijft zo wel meer in tact.
Zoals we in het begin van deze blog ook al benadrukt hebben is Instagram bedoeld om ‘op het moment zelf’ te gebruiken. Het is dus belangrijk dat je, wanneer je hebt besloten om één van deze tools te gaan gebruiken, niet al je posts inplant. Ook zijn de 4 tools erg verschillend qua gebruik. Als je 24/7 op je mobiel kijkt is een optie die wel inplant maar niet post waarschijnlijk handig voor je. Wanneer je veel op reis bent en weinig tijd hebt is een optie die automatisch post wellicht handiger. Je hoeft niet altijd online te zijn op Instagram maar een account waarop met enige regelmaat een update verschijnt wordt wel gewaardeerd door je volgers. De besproken tools zijn geen totaal oplossing voor al je Instagram content, maar kunnen je zeker helpen om met goede regelmaat waardevolle content te plaatsen.