LinkedIn is met haar zakelijke karakter al jaren een speciale speler op het gebied van social media. Vanwege dit zakelijke karakter biedt het sociale medium andere kansen dan bijvoorbeeld Twitter of Facebook. En waar de reclame mogelijkheden voor Facebook bij veel mensen bekend zullen zijn, is dit bij LinkedIn minder het geval. Is adverteren op LinkedIn aan te raden? En hoe pak je dit aan?
Ander verdienmodel
Ten eerste is het goed om te vermelden dat LinkedIn minder afhankelijk is van advertenties dan bijvoorbeeld Facebook. Dit komt deels doordat LinkedIn met het premium membership dat wordt aangeboden ook een deel van haar kosten dekt, maar met name door LinkedIn Talent Solutions; dit werving- en selectiehulpmiddel biedt voor veel bedrijven een uitkomst in hun zoektocht naar talent. Het andere verdienmodel zorgt ervoor dat de homepage van de LinkedIn gebruiker wat minder betaalde advertenties laat zien dan de homepage van een Facebook gebruiker. Desondanks bieden de betaalde advertenties via LinkedIn wel mooie mogelijkheden en kansen voor marketeers.

De verschillende marketing solutions
Er zijn verschillende manieren om op LinkedIn te adverteren. Ten eerste kun je advertenties inkopen bij een LinkedIn medewerker of kantoor, de mogelijkheden die dan aangeboden worden, zijn erg talrijk, maar een dergelijke campagne is ook erg prijzig. Vandaag richten we ons daarom op adverteren via de self-service Campaign Manager. Deze advertenties zijn door gebruikers zelf in te richten en de totale campagne kosten zijn vaak een stuk goedkoper. Het is bij daarnaast mogelijk je eigen dagbudget vast te stellen. Hoewel er iets minder mogelijkheden zijn bij deze self-service advertenties, is er nog steeds ruim voldoende ruimte om een mooie campagne op te zetten.
De LinkedIn campaign manager
Wanneer je het advertentie scherm voor LinkedIn opent heb je in eerste instantie 2 keuzes: “Create an Ad” en “Sponsor content”. We behandelen ze beide maar beginnen nu met “Create an Ad”. De advertenties die hier worden gecreëerd verschijnen voornamelijk op de LinkedIn homepage van gebruikers, aan de rechterkant van het scherm in het 2e blok “Ads You May Be Interested In”.
Create Ad Campaign
Vervolgens kunnen we in dit scherm de eerste basisgegevens invullen, zoals de naam van de campagne, de taal van de advertentie, de bestemming waar clicks naar je advertentie naar toe moeten leiden, etcetera. Een hele handige extra functie, zeker wanneer je de campagne voor het eerst houdt, is het toevoegen van variaties op je advertentie. Een kleine wijziging is zo snel doorgevoerd, omdat je bij het toevoegen van deze variaties de mogelijkheid hebt om je eerste concept te kopieren. Deze functie kun je goed gebruiken voor het doen van A-B testjes die bepalen welke vorm van je advertentie het grootste effect heeft. Het is mogelijk om tot 15 verschillende versies van je advertentie in 1x te plaatsen.

Een grote valklui ligt ook gelijk in dit scherm, namelijk bij het bepalen van de taal van de advertentie. Erg veel Nederlandse LinkedIn gebruikers hebben hun taal op Engels staan. Wanneer je dus zonder na te denken Nederlands selecteert, sluit je een heel erg groot deel van de potentiële doelgroep uit. Het is absoluut aan te raden om uit te zoeken bij welke taal instellingen jouw campagne het beste werkt, het is ook goed mogelijk dat je tot de conclusie komt dat je de campagne tegelijkertijd laat lopen voor bijvoorbeeld Nederlands en Engels. LinkedIn zal hier in de toekomst een oplossing voor moeten vinden.
Een andere tip die we kunnen geven bij deze advertentie vorm is om gebruik te maken van een heldere, simpele afbeelding. Omdat de afbeelding erg klein in beeld komt bij de ontvanger, werken afbeeldingen met erg veel details niet goed. Een simpel pictogram of logo van je bedrijf is met het oog op herkenbaarheid vaak de beste optie. Overigens is ook de afbeelding bij de advertentie via de “Add a variation”optie aan te passen, dus probeer hier ook verschillende varianten om te zien wat het beste werkt.
Targeting
In het volgende stadium van het opzetten van je advertentie is het de bedoeling om je doelgroep te gaan targetten. Dit kan op verschillende manieren en op basis van behoorlijk veel verschillende criteria: Location, Companies, Job Title, School, Field of Study, Degree, Skills, Group, Gender en Age. Een erg handige toevoeging aan al deze verschillende criteria is dat je ook criteria kunt aangeven die je juist wil uitsluiten. Het is duidelijk dat al deze verschillende selectiemogelijkheden ervoor zorgen dat je zeer gericht kunt targetten. Neem hier dan ook je tijd voor. Een veel gehoord advies is om met een redelijk brede targeting te beginnen en om na verloop van tijd je doelgroep verder in te kaderen. Je moet altijd zorgen voor een doelgroep van tenminste 1000 leden, anders kun je de campagne niet aanmaken.
Helemaal onderaan het scherm met selectiemogelijkheden heb je de keuze voor “Audience Expansion”. Dit is een dienst van LinkedIn waarbij de site op basis van de door jou getargette doelgroep soortgelijke personen vindt. Dit kan erg handig zijn, omdat het lastig is om de gehele doelgroep van je reclame te omvatten. Zelf geeft LinkedIn een voorbeeld van Audience Expansion bij de targeting op skill. Stel, jij hebt LinkedIn members geselecteerd die de skill “Online Advertising” op hun profiel hebben aangegeven, dan zorgt het aanvinken van deze optie ervoor dat ook mensen met soortgelijke skills als “Interactive Marketing” kunnen worden meegenomen.

LinkedIn Groups als inspiratie
Wat het beste werkt voor jou campagne is een kwestie van logisch nadenken en veel uit proberen. Naar verloop van tijd zul je dit steeds beter in kunnen schatten. Een handige tip om vooraf een beter beeld te hebben van je doelgroep is om gebruik te maken van de vele groepen die LinkedIn telt. Door opzoek te gaan naar een groep waarin je vermoedt dat vermoedelijk een groot deel van je doelgroep zich bevindt, kun je vooraf een beeld vormen van andere relevante demografische gegevens. Misschien bestaat er zelfs wel een groep voor klanten van jouw bedrijf, of precies voor de professionals die jij wilt bereiken. Wanneer je zo’n groep hebt gevonden en je klikt op het tandwieltje naast de titel van die groep, ontvouwt zich daaronder een nieuwe optielijst. Klik in deze lijst op “Group Statistics”. Dit geeft je een goed beeld van de leden van deze groep, hun senioriteitslevel, hun functie, locatie, etcetera. Zo kun je een goed onderbouwde keuze maken voor de gekozen selectiecriteria.

Campaign Options
In het laatste optiescherm kun je bepalen hoe je wil betalen voor je advertentie. Dit kan volgens het principe zoals we dat kennen van Facebook en andere sites: het is mogelijk om te betalen per click en het is mogelijk te betalen per view. Afhankelijk van wat het doel van je campagne is, kun je je keuze voor één van deze vormen onderbouwen. Bij het doel om naamsbekendheid te genereren is een view wellicht al genoeg, bij het doel om concrete leads te verkrijgen is de keuze voor het betaling per click wellicht een betere optie. Wat je keuze hierin is, is dus volledig afhankelijk van je campagne. Vervolgens is het nog mogelijk om een maximum dag budget en looptijd van de campagne aan te geven. Hierbij is het goed om te weten dat het minimum dagbudet 10 euro is.
Sponsor Content
Naast het adverteren via advertenties kun je ook bepaalde statusupdates selecteren die je gesponsord langs wil laten komen bij je potentiële doelgroep. Deze updates komen langs tussen de reguliere statusupdates van LinkedIn personen en bedrijven door, en hebben grofweg dezelfde indeling, behalve dat achter de naam van je bedrijf in het grijs de tekst “Sponsored” staat. Het is mogelijk om meerdere statusupdates tegelijk te selecteren die je wilt sponsoren. Een handige functie van deze manier van betaalde campagnes, is de preview functie onderaan het scherm. Deze geeft een mooi overzicht hoe je gesponsorde update er uit zal komen te zien op zowel mobiel, tablet als pc. Wanneer je contact opneemt met LinkedIn kun je er ook voor kiezen om content te sponsoren die niet op je tijdlijn staat. Dit kan bijvoorbeeld content zijn die alleen geschikt is voor nieuwe klanten, en niet voor klanten die je al volgen.
Vervolg
De targeting en campaign options bij Sponsor content zijn verder hetzelfde als bij de advertentie campagnes. Wel kan de adviesprijs per advertentie vorm verschillen, net zoals deze prijs kan verschillen afhankelijk van de gekozen doelgroep.
Het is belangrijk om te onthouden dat je na het ontwerpen van je campagne nog niet klaar bent. LinkedIn geeft je gedurende je campagne allemaal handige feedback, zoals het aantal views en het aantal clicks op de verschillende campagnes. Gebruik die feedback om je campagnes verder te optimaliseren, zowel in ontwerp als in targeting. Net zoals bij advertentie campagnes op andere social media is het zo dat hoe meer je het doet, hoe beter je wordt. Hoe meer verschillende advertenties je test, hoe beter je begrijpt welke instellingen welk effect hebben. LinkedIn advertenties bieden enorm veel mooie handvatten en functies, aan jou om er je voordeel mee te doen.
Wil je meer informatie over adverteren op LinkedIn? Neem dan contact met ons op.