Content marketing is misschien wel de meest gebruikte term wanneer wordt gekeken naar een social media strategie. Sinds de term zo’n decenium geleden werd geïntroduceerd hebben miljoenen bedrijven hun eigen content strategie ontwikkeld en geoptimaliseerd. Inmiddels is ook het tegengeluid weer wat vaker te horen. Niet elk bedrijf kan veranderen in een uitgever. Content moet geen doel opzich zijn, maar een middel. Na jaren waarin het genereren van content zo’n beetje het enige doel leek op social media kanalen van talloze bedrijven, is die visie inmiddels iets bijgesteld.
Content marketing is de hype voorbij en wordt langzaam volwassen. Een goed moment om het fenomeen eens grondig te onderzoeken moet men bij Axonn gedacht hebben. De kernvraag: hoe effectief is jouw content marketing eigenlijk? Het onderzoek vond plaats in de UK, maar de cijfers zijn ook zeker interessant voor Nederlandse marketeers.
De infographic is in zijn geheel hieronder te bekijken, maar enkele highlights hebben we nog even apart uitgelicht.
- 87 % van de respondenten geeft aan een content marketing strategie te hebben.
Een enorm hoog aantal, dat aangeeft dat content marketing geen niche bezigheid van een paar bedreven marketeers is, maar een breed gedragen bezigheid onder veruit het grootste deel van alle marketeers. Tegelijkertijd geeft maar liefst 51 % aan dat deze strategie niet gedocumenteerd is. Hier valt dus nog veel winst te behalen. Wanneer je, voor jezelf of voor anderen binnen je organisatie, je content marketing strategie op papier zet, blijf je immers beter binnen de kaders van die strategie en is voor iedereen duidelijk wat de gedachte achter de gegenereerde content op je (social) media kanalen is.
- 75 % van de respondenten geeft aan dat content marketing op Twitter effectief is.
En daarmee is Twitter het meest effectieve sociale kanaal voor content marketing. Dit zal wellicht een verassende uitkomst zijn voor sommigen, dus verdient enige toelichting.. De onderzoekers definieerden “effectief” in deze vraagstelling als “het behalen van de door jou gestelde doelen”. Dit verklaart het hoge percentage voor Twitter omdat de doelen voor Twitter anders zullen zijn als die voor LinkedIn, Facebook of andere sociale kanalen. Bij Twitter zal het genereren van traffic of het oplossen van klantproblemen door middel van webcare hoogst waarschijnlijk vaak een gesteld doel zijn. Bij Facebook zijn de doelen vaak anders, en minder hard. Dat heeft grote invloed op de uitkomst van deze vraagstelling.
- Wat zijn dan de gestelde Metrics voor content marketing succes?
Het meest gestelde doel is nog altijd traffic genereren naar de website. 61 % van de marketeers ziet traffic als doel. Gevolgd door het verhogen van de conversie rate, iets dat 47 % van de marketeers als doel ziet. Op de derde plaats staan de harde sales, met 44%.
- Hoe verhouden de verschillende soorten content zich tot elkaar als wordt gekeken naar het effect?
In-person events worden gezien als de meest effectieve manier om gestelde doelen te halen. Maarliefst 72 % van de marketeers geeft aan dat deze marketing vorm effectief is. Op de 2e plaats volgen blogs met 67%. De reguliere berichten op social media zelf staan op de derde plek met 64%. De hele top 10 staat verder vol met diverse manieren om je content te verspreiden. Allen scoren ze hoger dan 50 procent. Daarmee valt te concluderen dat er altijd wel een effectieve manier te vinden is om de content die je wilt delen in een geschikt jasje te gieten om te delen met je fans.
- 51% van de respondenten vindt het een uitdaging om engaging content te schrijven
Dat wordt dan ook gezien als de grootste uitdaging onder de marketeers die deelnamen aan het onderzoek. Op de 2e plaats volgt het consistent blijven produceren van voldoende content en op 3 een te klein budget. De volledige top 10 van challenges in de infographic toont aan dat er nog veel verbeterd kan worden op het gebied van content marketing, tegelijkertijd tonen de overige cijfers in de infographic wel aan dat er positief wordt gedacht over het effect van content marketing. Aandacht en budget voor goede content is dus van groot belang.
Bekijk hieronder de infographic: