Snapchat is een nieuw social media platform dat extreem snel groeit. Het aantal Nederlanders op Snapchat is het afgelopen jaar verdubbeld. In juni hadden bijna 2 miljoen Nederlanders de app geïnstalleerd. Vooral onder jongeren is Snapchat erg populair. Circa 71 procent in de groep twaalf tot negentien jaar heeft Snapchat geïnstalleerd. Om deze jongeren te bereiken zijn Facebook en Twitter al lang niet meer toereikend.
Van alle Snapchat gebruikers is 70% vrouw en de gebruikers zijn gemiddeld tussen de 18 en 25 jaar oud. Snapchat kent veel jonge gebruikers en die gebruikers zijn erg actief. Gemiddeld worden er 400 miljoen snaps per dag verstuurd.
- Een aantal type content doet het goed op Snapchat. In onderstaande infographic staan voorbeelden van deze type content.
- Wedstrijden – Wedstrijden waar meteen actie is gewenst. Een oproep tot actie met een snelle vervaldatum (“alleen vandaag geldig!”)
- Coupons – Gebruik de handige teken- en tekst tools om gebruikers een geheime coupon code te sturen. Vertel je volgers op Facebook, Twitter en andere social media kanalen om te volgen met als trigger om tijdig promoties te ontvangen.
- Behind the Scenes – Toon gebruikers sommige backstage acties die niet zichtbaar zijn via andere kanalen.
- Nieuw product aankondigen – Geef gebruikers een preview van een nieuw product. Op die manier kan je alvast een “buzz” creëren.
Red Bull op Snapchat
Zo heeft Red Bull de Canadese snowboarder Mark McMorris een dag lang de Snapchat van Red Bull laten overnemen. Mark is een inwoner van Zuid-Californië en neemt ons mee in een typische dag voor hem. Bekijk het uiteindelijke resultaat hier onder:
Wet Steal op Snapchat
Het Amerikaanse merk WEt steal gaf Meghan Hughes toegang tot het account van Wet Steal. Meghan Hughes is de 16 jarige blogger achter MissMeghanMakeup, een blog met 100,000 YouTube subscribers, 49,000 Twitter followers en 101,000 Instagram followers. Ze kreeg het weekend voor kerstmis toegang tot het Snapchat account van Wet Steal en gaf in die twee dagen inzicht in haar leven.
WWF
Het WWF gebruikt Snapchat als onderdeel van de #LastSelfie campagne. Bedreigde diersoorten zijn 10 seconden in beeld, met een oproep om te doneren. Het resultaat is verbluffend. Binnen 3 dagen haalt het WWF net zoveel donaties op als normaal in een maand.
Snapchat zit duidelijk in de lift en (vooruitstrevende) merken zijn volop bezig met het experimenteren met dit nieuwe medium. Veel marketeers vinden Snapchat een moeilijk medium, omdat het vooral jongeren zijn die op dit moment gebruik maken van deze dienst.