Ze zijn de ergernis van de één en het verdien model van de ander. Clickbaits. Schreeuwende artikel titels waar je wel op moet klikken omdat ze je aandacht trekken of omdat ze je nieuwsgierig maken. Op het wereld wijde web, waar elke gebruiker toegang heeft tot een haast onbegrensde hoeveelheid content, is het bijna onvermijdelijk om op de een of andere manier na te denken over hoe jouw titel genoeg publiek aantrekt.
Clickbaits zijn niet nieuw, in feite bestonden ze zelfs al toen er helemaal nog geen internet was. In de tijd dat mensen hun nieuws nog uit kranten haalden dacht elke redacteur na over welke chocoladeletters boven een artikel te plaatsen, zodat genoeg mensen het artikel ook zouden lezen.
Met de komst van het internet is ook de kunst van de schreeuwende headline geoptimaliseerd. Sites als voetbalzone.nl en buzzfeed doen feitelijk niets anders als de content van andere media kopiëren, maar door de slimme inzet van slimme headlines en aansprekende afbeeldingen zijn die sites toch bijzonder lucratief.
Ongeacht hoe je nou denkt over deze aanpak van kopiëren, teasen en aandacht vragen, het is wel erg interessant om te kijken wat er nou voor zorgt dat je juist die artikelen aanklikt die jouw interesse hebben gewekt. Wat zorgt ervoor dat jij een artikel gaat lezen? Wat maakt een headline onweerstaanbaar? In de onderstaande infographic worden 7 onderdelen van een onweerstaanbare headline uitgelicht:
(via Jadite Inc.)