“Think twice before you speak, because your words and influence will plant the seed of either success or failure in the mind of another” – unknown
Zeker nu het aantal social media gebruikers nog steeds toeneemt is de beïnvloeding van buitenaf enorm. Iedere letter of elk plaatje of bericht sla je op – en bij het minste of geringste ben je in staat je dit te herinneren. Zeker als het om een blunder of een negatief bericht gaat – en dat wil je natuurlijk niet!
Eerst denken, dan pas doen
Ben je een doener, en denk je daarna pas na, denk dan nu na en draai het om. Succesvolle social media uitingen beginnen namelijk met een gedegen plan, alomvattend in een strategie. Een doel, gericht op een doelgroep, waarbij je een gepast social media kanaal aanboort met de juiste hulpmiddelen, afspraken en monitoring van je berichten je uiteindelijk tot een activiteitenplan komt.

Van strategie naar inhoud
Weet je wanneer en met wie je berichten wilt delen, bepaal dan de frequentie van je online posts. Houd hierbij in je achterhoofd dat meer posts niet automatisch (meer) meerwaarde hebben, en laat je niet dikwijls uit. Dit kan namelijk tot onoverkomelijk negatieve gevolgen leiden. In het begin van het jaar kopte de krant nog over ontslag na negatieve uitlatingen op Facebook, en menig bedrijf komt ook nog wel eens voor de uitdaging te staan de uiting van privacygevoelige informatie ‘goed te praten’. Hoe houd je nou je berichten aansprekend, gepast en professioneel?
#1 Richt je tot je doelgroep – denk je in hoe het bericht overkomt; schat de impact in
#2 Blijf authentiek en gebruik je eigen creativiteit
#3 Laat je inspireren – leer van andermans succes (en falen)
#4 Geef een duidelijke boodschap, geen cryptische omschrijving
#5 Controleer je bericht op (spel)fouten en juistheid van informatie
#6 Wees positief; klaag niet, maar schep ook niet op
#7 Plaats niet zomaar foto’s van anderen zonder toestemming te hebben gevraagd
#8 Start geen discussie in het openbaar – ga respectvol met anderen om
#9 Houd in gedachten dat social media openbaar zijn en dat berichten altijd blijven staan
Spontane uitingen funest?
Waar veel mensen hun spontaniteit tegenwoordig hebben weggestopt, kan social media juist prikkelen tot creativiteit en nadenken. Tegenhangende berichtgeving over apathie of vervlakking in acht nemend ontstaan de mooiste ideëen vaak online. Betrokkenheid middels social media kan de intrinsieke motivatie verhogen en leiden tot meer loyaliteit (bij werknemers – maar ook bij je publiek).
Het gaat erom da je de doelgroep boeit en betrekt bij je bedrijf. Zogenoemde contentmarketing is een marketingtechniek van het creëren van waardevolle content die je vervolgens verspreid. Je gaat hierbij altijd uit van een behoefte van de (potentiële) klant en tracht een duurzame relatie op te bouwen, en dat alles op basis van vertrouwen. Alleen vertellen wie je bent en wat je doet is onvoldoende. Content creeer je om je klanten ‘beter te maken’; je geeft informatie die hen helpt om hun werk beter te doen, of hen helpt betere beslissingen te maken. Dit is een lange termijn investering en doe je met enige regelmaat. Waarom je dit doet is simpel uit te leggen. Succes zit in de kracht van herhaling: wanneer je consistent waardevolle berichten post, leidt dit to meer aandacht, verhoogde loyaliteit en betrokkenheid en in het ideale geval tot een transactie.
Wees consistent en toets
Met de juiste en gepaste content kweek je ‘brand awareness’, genereer je leads, bind je mensen aan je merk of bedrijf en kun je jezelf presenteren op de manier waarop jij dat wilt (dit is weer gerelateerd aan je strategie). Het is verstandig om voortdurend (en) consistent in je berichtgeving te zijn en daarom, naast de doorlopende monitoring ook eens vooraf te toetsen.