Apple is het meest bekende merk ter wereld. Denk aan de nachtenlange wachtrijen voor de nieuwste iPhone, de interesse in alle nieuwe producten en voornamelijk: het gevoel wat zij nalaten bij mensen. De klasse die het product uitstraalt. In 2014 had Apple maar liefst 108 biljoen euro aan inkomsten. Daarnaast is vrijwel iedereen het erover eens dat producten van Apple uniek zijn, design uitstralen en dat deze producten erg goed zijn. Maar hoe heeft dit bedrijf dat voor elkaar gekregen, sinds de start in 1976?
Geschiedenis
Apple heeft veel producten op de markt gebracht, maar de officiële start was met Macintosh. Dit product ontstond in 1984 door het trio Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Vlak daarna werd Jobs weggestuurd. In de jaren daarna kwamen de Macintosh Portable, de PowerBook en de Power Macintosh op de markt. Allemaal all-in-one producten. Hiermee creëerde het bedrijf voor het eerst bekendheid.
Unique selling point
Toen het bedrijf na twaalf jaar op het randje van faillissement stond, mocht Steve Jobs weer terugkomen en werd Apple pas echt een hype. Met een investering van 150 miljoen dollar van Microsoft kwamen al gauw de iMac PC’s op de markt. In ieder product kwam de ‘I’ terug en de producten zagen er stuk voor stuk strak en modern uit. Dit, en het all-in-one systeem vormt dan ook het USL voor het bedrijf. Het merk werd vanaf toen gezien als iets stijlvols en unieks.
One more thing…
De ontwikkeling van nieuwe producten ging erg snel. In 2001 kwamen de eerste iPods, gevolgd door iBooks, iTunes, Macbooks en iPhone’s in 2007. De eerste iPad kwam drie jaar daarna. iPads waren een groot succes. Een tweede en derde generatie kwamen dan ook al snel. De vierde generatie had een Retina-display. Vlak daarna kwamen de iPad mini’s en ten slotte de iPad Air’s. De toekomstig nieuwe iPad zal het ook ongetwijfeld weer goed doen.
Apple-producten door de jaren heen.
Inkomsten
Producten van Apple slaan aan. Dat is dan ook erg goed te zien in de inkomsten. In 2014 had Apple ruim 108 biljoen euro aan inkomsten. Van dat bedrag was 13 biljoen dollar afkomstig van alleen iPads en Macs. Het meest winstgevende product voor Apple was de iPhone uit 2007. ITunes en de App Store zijn twee andere winstgevende systemen. De iPad is het op drie na meest winstgevende product van Apple. Dat is knap, aangezien de iPad in verhouding stukken goedkoper is dan een computer of telefoon van Apple.
Door de jaren heen zijn er wereldwijd meer Apple Stores gekomen. Tegenwoordig zijn dat er 416. Daarnaast verkopen elektronicawinkels ook producten van Apple en zijn er zogenoemde Amac of Xando winkels. Dit zijn externe verkopers van Apple-producten.
Apple Store, California.
Veranderingen
Apple-producten hebben een enorme transformatie ondergaan. Apple gebruikte voor hun producten reguliere schermen. Tegenwoordig worden hier Retina-displays voor gebruikt, wat de schermweergave aanzienlijk verbetert. Een andere verandering van de schermen, zijn de toen nog grote macs enorm plat geworden en de telefoons stukken kleiner. Daarnaast zijn de camera’s er ook flink op vooruit gegaan. Ook gaat de batterij langer mee, is de capaciteit en opslagruimte toegenomen en werkt de processor sneller.
De kracht…
Al deze aanpassingen en verbeteringen maken Apple tot een goed en krachtig merk. Apple geeft mensen een bepaald gevoel waardoor het erg geliefd is. Mensen zijn er dan ook niet voor niets dol op. Het all-in-one systeem, de herkenning van het merk en het visuele gedeelte zijn allemaal krachten van het merk wat maakt dat bedrijven het graag willen hebben.
Voor business werkt het gebruik van Apple-producten positief. Organisaties gebruiken tegenwoordig Apple-producten voor vakbeurzen, tentoonstellingen, presentaties, workshops en trainingen. Hiervoor wordt hun event meer visueel. Daarnaast blijkt dat bezoekers zich een presentatie beter en sneller herinneren wanneer het van Apple is. Zij voelen zich meer verbonden met jouw business. Hoe dan ook: Apple is een prachtig merk.