Gezichten die vervormen, verwisselde gezichten tussen twee mensen of een gezicht wat verandert in een hond: veel mensen ondervinden veel plezier van Snapchat. Met dit nieuwe fenomeen kun je foto’s voor maximaal tien seconden naar je contacten verzenden, of deze content plaatsen in een verhaal. Naast particulier gebruik, is Snapchat ook een uitstekend middel om te gebruiken voor je business. De cijfers wijzen uit dat Snapchat leidt tot 80% meer engagement, tegenover een magere 1% op Facebook.
Feiten
Vaak wordt gedacht dat Snapchat enkel wordt gebruikt door middelbare scholieren. De cijfers wijzen echter iets heel anders uit. Driekwart van de gebruikers van Snapchat zijn boven de achttien jaar en van iedereen tussen de 13 en 34 jaar gebruikt zestig procent Snapchat. Dagelijks zijn er 100 miljoen gebruikers actief op het medium en op diezelfde dag worden er maar liefst zeven biljoen video’s bekeken. En dan de snelheid waarin potentiële klanten zich binden aan een merk dat actief is op Snapchat… Er is geen enkel medium die de engagement zo veel vergroot als dat Snapchat dat doet.
De basis
Als je denkt dat Snapchat enkel een medium is waarmee je foto’s kunt versturen naar je vrienden, vergis je je. Snaps zijn inderdaad foto’s of filmpjes die je naar vrienden stuurt, welke na maximaal tien seconden verdwijnen. Toch biedt de app veel meer dan dat. Je kunt onder andere Snaps plaatsen in je ‘verhaal’, het deel van jouw Snapchataccount wat openbaar is. Dat betekent: alle contacten op Snapchat kunnen de geplaatste foto’s in dit deel bekijken in een reeks foto’s of video’s, voor de komende 24 uur.
Mogelijkheden
Je kunt verschillende dingen doen met de foto’s en video’s die je plaatst. Je kunt, wanneer je een foto hebt gemaakt, naar links en rechts over het scherm swipen om verschillende effecten toe te voegen. Ook kun je, voordat je een foto maakt, je gezicht selecteren door het scherm ingedrukt te houden. Zo kun je verschillende special effects toevoegen. Denk hierbij aan verschillende lenzen die je gezicht vervormen, of bepaalde wezens waarin jouw gezicht zal veranderen. Daarnaast kun je schilderen met de kwast, tekst toevoegen of kleine- en grote smilies toevoegen.
Contacten
Je kunt enkel Snaps verzenden naar mensen die in jouw contactenlijst staan. Deze contacten kun je toevoegen wanneer je de gebruikersnaam weet. Wanneer je Snapchat gebruikt voor je business, kun je jouw account promoten met een zogenoemde ‘Snapcode’. Deze code kun je delen zodat anderen deze kunnen scannen. Het werkt net als een QR-code. Zij kunnen jou dan vervolgens toevoegen op Snapchat. Met je contacten kun je ook een 1-op-1 gesprek voeren.
Marketing
Wanneer je op Snapchat wilt slagen, zal je veel contacten moeten hebben aan wie je dagelijkse relevante content kunt aanbieden. Je kunt het aantal contacten allereerst vergroten door te laten zien dat je actief bent op Snapchat. Plaats bijvoorbeeld een screenshot van een Snap op je andere mediakanalen. Om het bereik te optimaliseren, biedt Snapchat mogelijkheden om te adverteren. Wanneer je gaat adverteren kun je kiezen uit twee manieren. Je verschijnt onder ‘live’ story’s, of ‘discover’. Een livestory is geschikt bij evenementen wat exact op dat moment gebeurd. Discover is algemener en geschikt voor uitgeverijen, waar bedrijven mee kunnen samenwerken. Via beide manieren wordt jouw verhaal vertoond aan een gekozen doelgroep.
Toekomst
Snapchat is op dit moment nog een nieuwe en onbekende manier van adverteren. Dit leidt ertoe dat er nog veel moet worden geëxperimenteerd met wat wel en wat juist niet werkt. Een nadeel is dat Snapchat alleen via de app kan worden gebruikt en dus niet kan worden ingepland. Maar: slechts 1% van de bedrijven gebruikt Snapchat en de app biedt ontzettend veel mogelijkheden. Je kunt je engagement ontzettend vergroten. Cosmopolitan gaf aan dat zij dagelijks maar liefst 3 miljoen kijkers hebben. Dus wanneer je wilt voorlopen en je kansen wilt pakken, is het zeker het investeren waard. De cijfers liegen er niet om.