Sinds kort heeft Facebook een nieuwe optie om advertenties op een smartphone aantrekkelijker weer te geven. Dit heet canvas. Deze mogelijkheid wordt nog getest door Facebook zelf, maar wanneer je je hiervoor aanmeldt kun je als een van de eersten van canvas profiteren. Dat kun je hier (https://www.facebook.com/help/contact/162497704112958 ) doen.
Wat is canvas?
Canvas is een visuele ervaring die wordt weergegeven op het volledige scherm van de smartphone of tablet, nadat iemand op de link heeft geklikt. Deze ervaring is een combinatie van verschillende visuele beelden. Denk aan afbeeldingen, filmpjes, tekst en links. En dat dus op het gehele scherm van een smartphone of tablet. De canvas kun je vormgeven zoals jij het wilt. Wanneer het ontwerp klaar is, kun je het verspreiden via je pagina op Facebook door een link te delen naar de canvas. Een preview is daarbij al te zien. Voorbeelden van canvas:
Wat zijn de voordelen van canvas?
Het gebruik van een canvas maakt je advertentie visueel stukken aantrekkelijker. Mensen die de canvas bekijken kunnen de telefoon kantelen, aantikken, swipen et cetera. Hierdoor kun je activiteiten in de canvas verwerken, wat de klanten vermaakt en waardoor zij vervolgens een positief gevoel krijgen bij het bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers cadeaus laten uitpakken. Wat daarbij gunstig is, is dat je via de canvas gelijk kunt linken naar je website. Zo kunnen bezoekers meer informatie vinden over jouw bedrijf, of wellicht artikelen of diensten kopen of bestellen die je in de canvas hebt aangeboden. Een ander fijn voordeel is, dat je je canvas te alle tijde kunt aanpassen en bewerken.
Adverteren
Met canvas kun je adverteren en daarmee targetten op de doelgroep die de canvas te zien krijgt. In het geval van een canvas, kun je bijvoorbeeld ook selecteren dat alleen iOS-gebruikers jouw canvas zien. Net als met reguliere advertenties, kun je ook met canvas zelf bepalen hoeveel je wilt betalen voor het adverteren.
Hoe maak ik een canvas aan?
Er zijn zeer veel uiteenlopende mogelijkheden voor de vormgeving van je canvas. Zo kun je onder andere afbeeldingen, carrousel afbeeldingen, tekstblokken, logo’s, links, (automatische) video’s, afbeeldingen waarvoor de telefoon gekanteld moet worden of productverzamelingen toevoegen.
Je allereerste canvas moet gemaakt worden in Power Editor van Facebook. (https://www.facebook.com/ads/manage/powereditor ). Vervolgens kies je voor de optie “Advertentie met een afbeelding of video”. Onder de bestemming kun je vervolgens kiezen voor “Canvas”. Door op het plusje te klikken open je de canvas builder. Daarna kun je een thema selecteren en aan de slag met je canvas. Voor een uitgebreide beschrijving van het maken van een canvas, kun je naar het helpcentrum van Facebook.
Social media blijft zich voortdurend ontwikkelen. Steeds meer bedrijven gaan gebruik maken van advertenties en daarom moet je je gaan onderscheiden. De mogelijkheden voor canvas zijn uitermate geschikt om sprekende visualisaties te maken en daarmee te bereiken dat mensen naar jouw website komen. Het fijne aan canvas is, dat je het zo kan inrichten als je het zelf wil. Hierdoor is het geschikt voor alle bedrijven. Wij hopen veel canvas-advertenties tegen te komen!