Soms zie je het wel op een Facebookpagina; kleine webshops van vaak maar één iemand wiens volgeraantal tot in de duizenden cijfers loopt. Zij hebben het succes van de webshop te danken aan hun bereik op social media. Met één post bereiken zij dan ook al die duizenden personen waarvan een groot deel in de webshop gaat kijken en wellicht iets besteld. Maar hoe komen zij nu aan al die volgers? Vaak hebben de berichten die zij plaatsen een psychologische factor. Door op het gevoel in te spelen binden mensen zich stukken sneller aan je merk. Maar hoe pak je dit aan? In dit blog worden de drie beste manieren besproken.
What’s in it for me?
Je kunt met nog zoveel reclame en voordelen op social media komen, toch wil je publiek zich speciaal voelen. Ze vragen zich af wat er voor hun inzet als zij jouw product of dienst gaan aanschaffen. Door neuromarketing gaan toe te passen in je social media marketing, zullen je volgers zich speciaal voelen waarmee je weer nieuwe volgers aantrekt. De tactiek houdt in dat je met (kleine) cadeautjes komt. Denk bijvoorbeeld aan een gratis proefversie, een korting, gratis verzendkosten of een informatiegids. Ook winacties zijn hier onderdeel van.
Dit is succesvol ingezet door voetbalclub Real Madrid. Zij boden een gratis sportbroek aan bij de aanschaf van een kindervoetbalshirt op Facebook. Binnen een uur tijd kregen zij 16.000 reacties en werd het bericht 63 keer gedeeld. En ook al ben je niet zo groot als Real Madrid, dit is voor klein en groot een uitstekende tactiek voor engagement. Je laat je volgers zich speciaal voelen. Ook hoeft dit helemaal niet veel te kosten. Je kan altijd gratis giften weggeven, zoals interessante informatie over de sector waarin je opereert.
Deze tactiek van wederkerigheid werkt alleen wanneer je goed weet wat jouw publiek beweegt. Wat verwachten zij en wat wensen zij? Wanneer je goed weet wat hen interesseert kun je gerichte content aanbieden waardoor zij sneller geneigd zijn om dit te delen met hun vrienden.
Speel in op emotie
Wanneer je erin slaagt om in te spelen op emoties zal je volgeraantal fors gaan stijgen. Het maken van verbinding met je publiek is essentieel voor betrokkenheid. Psychologisch gezien wordt er iets in je publiek geactiveerd wanneer je met content komt waarop je publiek zich aangesloten voelt. Denk bijvoorbeeld aan een inspirerende quote. Je publiek gaat zich dicht bij je voelen en gaan binden aan je organisatie.
De meest efficiënte manier om de betrokkenheid te verhogen is door je publiek aan het lachen te maken. Lachen schept een band, ook online. Wel is het van belang dat je weet wie je publiek is, zodat je niet de plank volledig misslaat met niet voor hen geschikte humor. Dit levert juist het tegenovergestelde van engagement op. Ook kun je, naast humoristische updates, met humor reageren op vragen of berichten van je publiek.
Naast humor kun je ook emotionele berichten inzetten. Denk dan niet gelijk aan tranentrekkende verhalen, maar aan berichten die empathie opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een verhaal dat raakt, een gevoelige quote of goede doelen welke jullie als bedrijf steunen en waarom.
Werk samen met vertrouwde autoriteiten
Om je publiek te beïnvloeden – aan te sporen om jouw product te kopen of dienst af te nemen – is vertrouwen erg belangrijk. Voor de eerste stappen in de opbouw van het vertrouwen bij jouw publiek begin je bij associatie. Wanneer jouw publiek content herkent van een autoriteit of een merknaam, zal het vertrouwen in jouw bedrijf ook toenemen. Warme banden met autoriteiten of influencers zijn dus van belang.
Zo heeft make-upmerk Smashbox bijvoorbeeld banden gelegd met influencer Casey Holmes. Zij plaatste een selfie op Instagram waarin ze vertelde dat zij de make-up van Smashbox draagt. Daaropvolgend kreeg dit bericht 29.000 likes en meer dan 500 reacties. Het account van Smashbox kreeg 13.000 likes op het bericht die zij plaatsten van Casey. Zij verwezen naar het ‘altijd perfecte gezicht van Casey dankzij de make-up die zij leveren’. Dat is hoe zij vertrouwen hebben opgebouwd.
Wel is het belangrijk dat je weet welke autoriteit of influencer je inzet. Deze moet inspirerend en vertrouwd zijn voor de doelgroep. Idool Max Verstappen inzetten voor een voetbalreclame zal waarschijnlijk niet werken, maar voor een autobedrijf wel. Werken met de juiste autoriteiten zal al snel leiden tot veel vertrouwen in jouw product of dienst.
Conclusie
De tactieken om in te spelen op het gevoel van je publiek zijn allemaal onderdeel van neuromarketing. Laat je publiek zich speciaal voelen, speel met tekst, humor en gevoel en laat ze jouw merk vertrouwen. Je bouwt dan warme banden op en veel engagement. Daarnaast doet het meer. Door het geven van giften verhoog je conversies en met een emotionele band blijven je volgers trouw aan jou. Kortom, door deze tactieken in te zetten zullen je volgers snel jou gaan volgen en trouw worden én blijven aan jouw merk.