Instagram wordt steeds populairder. Niet alleen voor individuen, maar ook voor marketeers. Sinds kort is het mogelijk om te adverteren op Instagram waar dan ook veel bedrijven gebruik van maken. Maar wat maakt een Instagrampagina goed? Wat zorgt er voor dat jouw pagina gevolgd gaat worden en dat jouw berichten geliked worden? In dit blog wordt uitgelegd waar een perfecte Instagrampost uit bestaat en wat wel en juist niet goed werkt op Instagram.
Beeld
Allereerst is het belangrijk dat de juiste afbeeldingen worden geplaatst. Dit is essentieel voor een succesvol Instagramaccount. Een goede, aansprekende afbeelding wordt 60.000 keer sneller opgemerkt dan tekst. Kies dus de juiste afbeeldingen en zorg dat de afbeeldingsstijl consistent is. Plaats dus niet zowel donkere als lichte foto’s vanuit allerlei verschillende perspectieven. Potentiële volgers beoordelen een account op de totale feed en niet op een specifieke foto. De kwaliteit van de foto is ontzettend belangrijk. Pixels, wazige en slechte foto’s worden al snel onprofessioneel gevonden.
Ook de belichting is erg belangrijk. Vaak wordt een schaduw gecreëerd voor meer aandacht, maar dit is juist niet hoe het werkt. Zorg dat daar waar de focus moet liggen extra belicht is. Hierdoor springt het beeld eruit en wordt het snel opgemerkt. Wees niet bang om extra belichting toe te passen. Je kan extra belichting creëren in een studio met een lamp, buiten in de zon of voor het raam waar fel licht naar binnen schijnt.
Beschrijving
Een beschrijving moet niet te lang zijn: volgers haken af wanneer een beschrijving te lang is. Wel vinden zij het leuk om iets persoonlijks te lezen. Hierdoor wordt jouw merk en pagina ook sneller vertrouwd. Trek met je beschrijving de aandacht en wees overtuigend. De vijf meest overtuigende woorden in het Engels zijn: you, free, because, instantly en new. Maak van deze woorden dan ook gebruik.
Om interactie te creëren is het van belang om vragen te stellen in je berichten en te reageren op de vragen en/of opmerkingen van volgers. Met een simpele ‘thanks’ op een compliment of een antwoord op een vraag bereik je al snel meer engagement. Voor het stellen van vragen in je berichten is het handig om te weten dat lezers het antwoord graag voorgekauwd willen hebben. Uit testen blijkt dat mensen liever antwoorden op een vraag wanneer antwoordmogelijkheden al gegeven zijn. Zij antwoorden dan ook vaker en sneller. Zorg dus dat het antwoord al in de vraag zit. Vraag dus niet welke kleur schoenen iemand wil, maar juist of hij de schoenen liever in het rood of in het blauw wil.
Wil je dat de volgers actie ondernemen, leg ze dan precies uit wat je van ze verwacht. Mensen zijn online over het algemeen lui en gaan niet zelf op onderzoek uit. Geef in de tekst aan dat ze naar je profiel moeten en dan op de link in de bio moeten klikken, in plaats van enkel te verwijzen naar je website.
Hashtags
In tegenstelling tot wat veel mensen denken over hashtags, werken ze op Instagram ontzettend goed en kunnen ze binnen een korte tijd veel volgers opleveren. Ook kunnen ze ervoor zorgen dat een post viral gaat. Wel is het van belang dat relevante hashtags worden gebruikt. Gebruik je de verkeerde hashtags, dan zorg je ervoor dat je ongeloofwaardig overkomt.
Hoewel je misschien denkt dat hashtags vervelend zijn en dat drie het maximaal toegestane is, zit dat met Instagram anders. Berichten met meer dan 11 hashtags presteren het beste. Om niet te spammen, is het handig om onder je bericht een reactie te plaatsen met daarin 5 of 6 hashtags. Verwijder deze na een halfuur en plaats dan nogmaals een reactie met andere hashtags. Zo heb je veel bereik maar komt het bericht niet over als spam.
Eenheid
Het is erg belangrijk dat je met je Instagram-account eenheid creëert. Zoals net vermeld beoordelen gebruikers jouw profiel op je feed, dus je laatste 6-9 foto’s. Willen ze meer weten, dan scrollen ze door. Vaak wordt er niet inhoudelijk naar de foto’s gekeken maar naar het geheel. Wanneer je hiervan op de hoogte bent, kun je daarop inspelen. Zorg dat je posts allemaal dezelfde uitsnede hebben. Kies ook voor een bepaalde stijl en wijk hier niet vanaf. Plaats je altijd zwart-wit foto’s? Blijf dit dan ook doen.
Dit geldt ook voor het plaatsen van lichte of donkere foto’s. Als je foto’s met een bepaalde app bewerkt kan het handig zijn om dit altijd op dezelfde manier te doen. Zorg ook voor bepaalde plekjes of herkenbaarheid in je foto’s. Hierdoor creëer je je eigen stijl en gaan volgers dit herkennen. Hierdoor weten zij – zonder je naam te zien – dat een foto van jouw account is. Wanneer je dit hebt bereikt, doe je het pas écht goed.