Tegenwoordig wordt het nieuws razendsnel verspreidt. Binnen een paar minuten weten wij in Nederland van een orkaan of een andere ramp aan de andere kant van de wereld. Marketeers spelen daarop in. Hoewel inhaken op rampen misschien niet de juiste weg is voor reclame, wordt er wel veel ingehaakt op minder heftige gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan het weer, bijzondere dagen en nieuwsgebeurtenissen. En dat met de insteek om reclame te maken voor het bedrijf. Vaak pakt dat goed uit, soms wat minder. In dit blog worden de beste tips en verschillende cases besproken.
Real-time social media marketing
Wanneer je inhaakt op een actuele gebeurtenis, heet dat real-time social media marketing. Hiermee kun je de hele dag communiceren met de consument over relevante onderwerpen. De gebeurtenis of speciale dag koppel je dan aan een boodschap. Gezien de massale stormloop op gebeurtenissen en de korte populariteit van de actuele gebeurtenis, is het van belang om ontzettend creatief te werk te gaan.
Inhakers
Je kunt ervoor kiezen om in te haken op nieuwsberichten. Denk bijvoorbeeld aan een sportwedstrijd die gewonnen is door een Nederlander of de berichten die ontstaan tijdens een sportwedstrijd. Ook wordt er veel ingehaakt op televisieprogramma’s en evenementen. Denk bijvoorbeeld aan het tweeten tijdens het Eurovisie Songfestival of The Voice Of Holland. Ook kun je op doorlopende topics inhaken. Dit deed Hema bijvoorbeeld, toen het al dagen regende in Nederland.
Tips
Om op de hoogte te zijn van de inhakers in Nederland, is het handig om http://www.inhaakkalender.com te volgen. Op deze website worden alle feestdagen en (inter)nationale dagen weergegeven. Hier kun je als bedrijf dan op inhaken. Denk wel aan de volgende tips:
- Kies de juiste inhakers. Je kunt niet op elke dag inhaken en niet alles past bij jouw business. Forceer het niet door te veel in te haken. Ken je bedrijf en weet wat wel en wat juist niet werkt. Als het niet natuurlijk voelt, is het dat waarschijnlijk ook niet.
- Wees op tijd. Natuurlijk kun je niet de eerste brenger van het nieuws zijn, maar zorg er wel voor dat je niet achter de feiten aan loopt. Volgens onderzoek is het beste moment om in te haken nog voordat journalisten op zoek gaan naar meer informatie.
- Wees kritisch. Plaats niet zomaar iets. Kijk er kritisch naar en vraag anderen om hun mening. Hoe komt het bericht over? Is het grappig, aanvallend, op de rand? Maakt het bericht indruk?
Voorbeelden
Inhakers kunnen heel succesvol zijn en vele likes krijgen. Berichten worden dan veel gedeeld en de Facebookpagina wordt dan bekender. De leuke inhakers van de Hema zijn bijvoorbeeld een grote reden om de pagina te liken, met alle gevolgen van dien. Ook kun je met inhakers gigantisch door de mand vallen. Voor real-time social media marketing geloven wij in “make it or break it”.
Make it
Oreo is al vroeg begonnen met het inhaken op gebeurtenissen. Zij begonnen met een tweet die inhaakte op een stroomstoring tijdens de SuperBowl in 2013. De tweet ontving 15,880 retweets en 6200 favorieten.
Een poosje later haakten zij in op de geboorte van Kate Middleton haar eerste kindje.
Break it
Warenhuis Sears haakte in op de orkaan Sandy. Hoewel het vast niet kwaad bedoeld was, komt het erg beledigend en hard over.
Een andere hele foute inhaker was die van Golf Channel. Zij gebruikten de wereldbekende speech van Martin Luther King in een reclametweet voor zichzelf. Van een van de meeste iconische tweets welke de wereld heeft veranderd maak je geen reclame…
Kortom, inhakers kunnen heel leuk en effectief zijn maar ze kunnen je merk ook breken. Zorg er dan ook altijd voor dat een inhaker past bij je merk. Ook moet je op het juiste tijdstip berichten en dus niet wanneer al het nieuws al bekend is. Heel veel bedrijven en media berichten over een gebeurtenis dus zorg ervoor dat je creatief en opvallend bent, alleen dan merken mensen je bericht op en wordt het bekend. Als hulp kun je de inhaakkalender gebruiken. Weet waarover je schrijft, anders worden er hele grote fouten gemaakt die niet te herstellen zijn…