Zalando is aan een snelle opmars bezig. Was de omzet een jaar na oprichting in 2009 nog een schamele zes miljoen euro, in 2015 schurkte die aan tegen de 3 miljard, en de Commerzbank voorspelt dat het bedrijf in 2020 voor 7 miljard kan omzetten. Meer dan de helft van de inkomsten wordt verdiend in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar Zalando is vanaf 2013 in 15 landen actief. In deze infographic wordt uiteen gezet waarom Zalando zo succesvol is en wie er nu achter Zalando zit.
Zalando is een van oorsprong Duitse modewebshop die begon met schoenen en inmiddels 150.000 verschillende modeartikelen van 1.500 verschillende merken aanbiedt. Bij Zalando werken zo’n 10.000 mensen op 20 locaties in Europa, waarvan meer dan de helft in de magazijnen of fulfilment centers zoals dat in het Engels zo mooi heet. Een echt mooi Europees bedrijf
Hoog aantal terugkerende klanten
Zalando heeft een hoog aantal tevreden klanten, zo blijkt uit de cijfers (zie infographic). Maar liefst 80% van Zalando’s klanten komt terug naar de eerste aankoop. Schoenen maken nu ongeveer een vijfde van het aantal producten uit in de webshop.
Geen domme webshop
Zalando is in 2008 opgericht door David Schneider en Robert Gentz. Zij testten het verdienmodel achter Zalando in Latijns America met… flipflops! Zalando is niet zomaar een webshop – er zitten intelligente concepten achter het succes van de modewinkel. Zo worden producten, prijzen, betaalmethoden en marketing voor iedere markt anders ingericht. Ms Etam bijvoorbeeld vind je wel op Zalando.nl maar niet op Zalando.it. En waar Nederlands even met iDEAL betalen, wordt er in Italië nog graag contant aan de deur afgerekend. Dat moet je niet zien als een gebrek aan vooruitgang in Italië maar als inspelen op de realiteit van de vele verschillen die Europa rijk is.
Investeren in de toekomst
Daarnaast investeert het bedrijf in goede klantenservice. Als klant heb je het voor het zeggen bij Zalando, en dat kost geld (zie infographic). Maar Zalando ziet dat toch anders. Gaandeweg vergroot het bedrijf zijn footprint in Europa en zorgt het dat het bestaande klanten aan zich bindt, en dat mag wat kosten. Aan nieuwe klanten wordt zelfs geld verloren. Maar niet bang zijn en risico’s zit de eigenaars van Zalando in het bloed. Het ziet een gouden toekomst voor zich weggelegd. In de infographic kun je zien hoe Zalando dat aanpakt!
