Instagram heeft een nieuwe stap gezet. Zij hebben een nieuwe functie toegevoegd aan de app. Een functie welke ergens verdacht veel op Snapchat lijkt. De mogelijkheid om foto’s te plaatsen welke na 24 uur worden verwijderd. Instagram Stories zijn gelanceerd.
Snapchat werd in 2013 gelanceerd en gaf gebruikers de mogelijkheid om foto’s te sturen naar vrienden, welke slechts één keer geopend kunnen worden. In de applicatie werd al snel potentie gezien waardoor de makers het al gauw uitbreiden met een verhaal, filters en special effects. In het verhaal kun je foto’s voor al jouw contacten plaatsen welke 24 uur zichtbaar zijn. Filters spreken voor zich en de special effects kunnen jou laten lijken op een bepaald wezen of jou laten begeven in een bepaalde omgeving.
En nu, anno 2016, heeft Instagram het verhaal-gedeelte van Snapchat overgenomen. Geplaatste foto’s zullen niet op jouw persoonlijk profiel te zien zijn, slechts in het verhaal voor 24 uur lang. Wat betekent deze nieuwe functie voor marketeers?
De werking van Instagram-verhalen
De verhalen op Instagram verschijnen in een balk bovenaan je feed. Hier staan – gesorteerd op datum en tijd – de verhalen van personen die jij volgt. Ook zijn verhalen te zien van personen die je niet volgt. Om de profielfoto op iemand zijn profiel verschijnt dan een gekleurde kring. Wanneer je deze aanklikt bekijk je het verhaal.
Je kunt zelf een verhaal aanmaken door in de app linksboven op het plusje te klikken. Vervolgens ga je naar de camera, waar je – zoals je gewend bent van Instagram – een foto of video kunt maken. Aan de foto kun je een filter toevoegen en kun je met verschillende soorten kwasten tekenen op de foto. Vervolgens kun je de foto plaatsen door midden onderin op het vinkje te klikken. Je foto is nu toegevoegd aan je verhaal.
De vervolgstap
Nadat je een foto in je verhaal hebt geplaatst kun je alle statistieken bijhouden. Dit doe je door naar het verhaal te gaan en dan onderin op het … te klikken. Hier kun je zien hoe vaak je foto gezien is en door wie.
Als je je bedenkt en toch je verhaal op je profiel wilt plaatsen, kan je dat doen door bij je statistieken het exporteericoontje aan te klikken. Ook kun je rechts onderaan ‘delen als bericht aan te klikken’. Nu kun je je verhaal in je feed plaatsen.
Je kunt tevens content toevoegen vanuit je filmrol. Dit kan echter alleen maar van foto’s die de laatste 24 uur zijn gemaakt. Deze regel kun je omzeilen door van een eerder gemaakte foto een screenshot te maken. Een foto uit je filmrol kun je plaatsen door op de verhalencamera naar beneden swipen. Hier zie je de foto’s die de afgelopen 24 uur zijn gemaakt.
Profiteren met verhalen op Instagram
De nieuwe functie van Instagram biedt mogelijkheden voor ondernemers en marketeers. Momenten die niet als hoogtepunten worden gezien, kunnen alsnog gedeeld worden met volgers. Je laat daarmee zien dat je er bent en creëert nauw contact tussen bedrijf en consument. Er zijn enkele manieren om te profiteren met Instagram Stories.
Achter de schermen
Met verhalen heb je de mogelijkheid om je consumenten mee te nemen op reis en het verhaal te vertellen achter de berichten in je feed. Denk bijvoorbeeld aan de NS die een campagne zijn gestart met topatlete Dafne Schippers. In hun feed plaatst de NS de uiteindelijke campagneposter, in het verhaal plaatsen zij foto’s achter de schermen. Dus hoe de campagne tot stand is gekomen en hoe de fotoshoot heeft gelopen. Dit is zeer interessant voor klanten en zorgt direct voor klantenbinding.
Live beelden
Live-video is hot op dit moment. Waar je met Facebook en Periscope lange verhalen kunt delen, geeft Instagram de mogelijkheden om kortere live fragmenten te delen. Zo kun je met Instagram live interactieve content delen met je volgers. Hiermee neem je volgers mee naar een live gebeurtenis en betrek je ze nog meer bij je onderneming.
De update naar Instagram Stories is een grote stap geweest voor Instagram en daarmee ook voor uw business. Snapchat heeft bewezen dat er zeker markt is voor het delen van korte, alledaagse momenten uit iemand zijn leven. Mocht dit ook voor Instagram werken, is dit een van de belangrijkste updates. Een update die ook zeker voor uw business kan werken. Test uit wat wel en niet werkt, wees een early adopter en laat ons weten wat je ervan vindt. Wij zijn benieuwd!