Content is eigenlijk niets meer dan de teksten die je plaatst op onder andere je website, social media kanalen, e-mails en in blogs. Voor je organisatie is de inhoud van deze content echter ontzettend belangrijk. Het kan je bedrijf maken of breken. Het is dan ook ontzettend van belang dat je nadenkt over wat je plaatst en een strategie hebt. Kleine dingen maken het verschil. Denk bijvoorbeeld aan de meest gunstige dagen en tijden om een bericht te delen. Kortom, content is king.
Website en blogs
Om meer traffic te hebben naar je websites en blogs, is het ten eerste van belang dat je een korte URL hebt. URL’s met gemiddeld 50 tekens presteren het beste en komen het hoogst in Google. De titel van je artikel is ook heel belangrijk. Deze moet de lezer nieuwsgierig maken en verleiden om het artikel te lezen, maar ook woorden bevatten waar veel op gezocht wordt in Google. Met een Keywordtracker, bijvoorbeeld KeywordMate kan je erachter komen wat de woorden zijn waar vaak op wordt gezocht. Wat kan helpen is om je te verplaatsen in de doelgroep: zou jij een artikel lezen met de titel die je wil gaan gebruiken?
Het is belangrijk dat een tekst makkelijk te lezen en scannen is. Zorg dus dat je tussenkopjes gebruikt en deze er ook uit laat springen door ze bijvoorbeeld bold of groter te maken. Lezers willen snel antwoorden kunnen zien. Speel daar op in door tekst gestructureerd en geordend te plaatsen.
Interactieve content
Het gebruik van beelden is voor vrijwel alle content essentieel. Lezers scannen. Wanneer je gebruik maakt van animaties, video, foto’s of infographics zullen lezers niet alleen je bericht langer onthouden, maar ook meer verbonden zijn met je organisatie. Interactieve content werkt dan ook vele malen beter dan statische content. Het gemiddeld aantal afbeeldingen in goede artikelen bedraagt dan ook negen. Dit hangt echter wel af van de lengte van je artikel. Bij een artikel van honderd woorden zijn negen afbeeldingen overbodig. Zorg er wel voor dat de afbeeldingen die je gebruikt van goede kwaliteit zijn. Zeker op social media. Daar levert een foto van goede kwaliteit 121% meer shares op dan een afbeelding van slechte kwaliteit.
Tijden van delen
De tijd en dag waarop je een bericht deelt is ontzettend belangrijk. De beste tijden verschillen dan ook nog is per netwerk waarop je iets deelt. Op social media zijn de richtlijnen waarop je het beste iets kan delen als volgt:
- Facebook: op donderdag en zondag tussen 1 en 4 uur ‘s middags
- Twitter: op maandag en donderdag tussen 12 en half 4 ‘s middags
- LinkedIn: op dinsdag en donderdag tussen 5 en 6 ’s middags
- Instagram: op woensdag en donderdag tussen 7 en half 10 ‘s avonds
- Pinterest: op zaterdag en zondag tussen 8 en 11 ’s avonds
Uiteraard is het niet gezegd dat iets op andere dagen en tijden niet werkt. Dit zijn enkel de tijden en dagen waarop iets volgens onderzoek het beste aanslaat. Ook voor e-mailmarketing is dit onderzocht. Dit werkt op maandag en dinsdag het beste. Op deze dagen presteren ze 80% beter dan op bijvoorbeeld donderdag. Verstuur ze tussen 9 en 2 om mensen op het werk te bereiken.
De organisatie waarvoor je content schrijft maakt niet uit: de content moet uniek zijn en opvallen. Jouw content moet een trigger hebben waarom mensen een artikel moeten lezen, of jouw pagina moeten volgen. Ga bij jezelf na wat dat moet zijn. Stel de content daar dan ook op af. Verplaats je in de doelgroep en schrijf de berichten voor iemand uit die doelgroep. Zorg dat een artikel overzichtelijk is en makkelijk om te scannen, zorg voor visueel materiaal en besteedt aandacht aan de titel. Denk vervolgens goed na over de momenten waarop je een bericht plaatst. Probeer verschillende dingen uit en ontdek wat het beste werkt voor jouw organisatie. Onthoudt een ding: content is niet alleen maar een leuk stukje tekst. Er moet veel aandacht en tijd in gestoken worden. Content is king.