Hoogstwaarschijnlijk heb je wel eens van Facebook Edgeranking gehoord. Wellicht heb je er zelfs mee gewerkt. Het concept is ook al langere tijd bekend, maar veel bedrijven halen er nog niet hun voordeel uit voor marketing. Wanneer je Facebook Edgerank op de juiste manier gebruikt zal je bereik op Facebook namelijk snel toenemen. Daarom blijft dit concept actueel.
Hoe kan het dat sommige berichten een groot bereik hebben en andere berichten minder? Wat maakt dat sommige berichten interessanter gevonden worden dan andere? Het blijkt namelijk dat een organisatie met berichten gemiddeld maar 15% van alle volgers bereikt. Dat is zonde, de meeste fans zien je berichten dus niet eens! Facebook Edgeranking is een tool om te voorkomen dat berichten nauwelijks mensen bereiken. En eigenlijk is Edgeranking niks meer dan een formule welke op de juiste manier moet worden ingevuld.
Wat is Edgerank?
Edgeranking is de juiste samenstelling van elementen in een bericht die het gewenste effect hebben. Facebook benoemt alle content op Facebook een edge. Dus een status, een reactie, een like, een foto of een levensgebeurtenis. Alle handelingen op Facebook zijn edges. De edgerank is een algoritme welke bepaald welke van deze content het interessantst is voor gebruikers om te zien. Gezien mensen tegenwoordig een hele berg content te zien krijgen op hun tijdlijn wordt er geselecteerd wat getoond wordt. Zo worden berichten van goede vrienden, waarmee zij veel interactie hebben, eerder getoond dan een bericht van een vage kennis. En zo werkt het ook voor berichten van bedrijven. Liket iemand een bericht van jouw pagina, dan is de kans groot dat zij meerdere van jouw berichten gaan zien. En dat is waar je edgeranking voor inzet.
De formule
Edgeranking bestaat uit een formule met daarin drie elementen. Affinity, weight en decay. Ofwel de affiniteit tussen de gebruiker en degene die de edge plaatst, het gewicht voor het type edge en het verval van de edge, gebaseerd op tijd. De formule ziet er als volgt uit:
In feite wordt het totale bereik van jouw bericht bepaald door deze drie factoren. Wanneer je edgerank op de juiste manier inzet, zal je percentage bereikte personen van jouw fans toenemen. Je kan dan zomaar van 15% naar 65% stijgen. De elementen zullen hieronder worden toegelicht, met een manier om dit element te optimaliseren.
Affiniteit
De affiniteit wordt bepaald op basis van hoe close jij bent met een andere gebruiker. Hoe vaker jij op iemand zijn profiel kijkt en reageert op zijn of haar berichten, hoe vaker jij deze berichten zal zien in je nieuwsoverzicht. Dit werkt echter niet beide kanten op. De gebruiker zal dan niet automatisch jouw berichten ook veel gaan zien. Hierom zal je als merk meer moeite moeten doen om in iemand zijn nieuwsoverzicht te komen.
Je verhoogt de affiniteit door regelmatig vragen te stellen. Vraagwoorden als waar, wanneer en waarom hebben een positief effect op de verbondenheid tussen organisatie en gebruiker. Een bericht waarin vragen worden gesteld zorgen bovendien voor een toename in het aantal likes en comments. Een beetje discussie mag!
Gewicht
Het ene bericht wordt waardevoller gezien dan een ander bericht, het gewicht is dan zwaarder. Sommige onderdelen van content wegen zwaarder en leveren meer bereik op. Foto’s, video’s, links, locatiebepaling en tags wegen zwaarder dan enkel tekst. Ook het live gaan op Facebook weegt zwaarder. Zorg dus voor waardevolle content. Belangrijk om te weten is dat je niet altijd naar je eigen website hoeft te linken. Wanneer je enkel reclameberichten post zal dat weinig goeds opleveren. Plaats informatie dat voor de doelgroep interessant is. Denk bijvoorbeeld aan een blog, een nieuwsbericht of een ander interessant artikel wat te maken heeft met jouw onderneming.
Verval
Het laatste onderdeel is gebaseerd op tijd. Hoe nieuwer je bericht, hoe meer kans je maakt om in iemand zijn of haar nieuwsoverzicht te verschijnen. Belangrijk is dus dat je je bericht plaatst wanneer je doelgroep online is op Facebook. En dat is bijvoorbeeld niet wanneer zij aan het werk zijn. Als je doelgroep ’s avonds online is en je plaatst je bericht ’s morgens, dan is het bericht tegen de tijd dat de doelgroep online is allang weer verdwenen uit het nieuwsoverzicht. Met Facebook-analytics tools als Facebook Insights, Pageleve en Edgerank Checker kun je inzien wanneer je doelgroep online is. Speel hier dus op in en plaats wanneer je doelgroep online is, of net online gaat!
Hoewel edgeranking al langer bekend is, maken organisaties hier nog niet optimaal gebruik van. Inspirerende content, mooie afbeeldingen en berichten welke niet enkel op reclame gericht zijn werken het beste. Probeer een band met je doelgroep te scheppen en hen oprecht te interesseren. Zo bereik je al snel affiniteit. Op de juiste tijden en met de juiste inhoud zul je het maximale bereiken. En beter nog, zo genereer je ook al snel nieuwe volgers! Wees creatief, succes!