Social media platformen: het worden er steeds meer en ieder platform vereist een andere aanpak. Bovendien verschilt de doelgroep per platform en moet je hier met je content op inspelen. Veel ondernemers hebben voor een of meerdere platformen gekozen, maar weten niet zo goed de achterliggende reden. Vaak weten zij ook niet hoe zij de doelgroep moeten benaderen. Om het maximale uit social media marketing te halen, is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is en wat zij willen weten van jouw business.
Volwassenen online
Van alle platformen online wordt Facebook wereldwijd het meest gebruikt onder volwassenen. LinkedIn en Pinterest volgen. Instagram en Twitter veroveren de vierde en vijfde plek. Opvallend is, dat Facebook en Instagram dagelijks worden gebruikt en LinkedIn en Pinterest vaak maar een of twee keer per week. De meeste van deze volwassenen gebruiken twee social media sites. Slechts een kleine 5% gebruikt vijf of meer platformen. Het is dus belangrijk om te weten welk platform jouw doelgroep gebruikt, wil je hem of haar bereiken.
Doelgroep van de platformen
Facebook wordt wereldwijd verreweg het meest gebruikt. Facebook is het beste om een gemeenschap te bouwen. Denk aan een bedrijfspagina met veel volgers. Een specifieke doelgroep heeft Facebook niet: het platform wordt zowel door middelbare scholieren als door zakenmannen gebruikt.
Instagram is een geschikt platform als je veel met beeld werkt en het bedrijf gevoel heeft voor fotografie. De doelgroep is vaak creatief en op zoek naar inspirerende beelden. Iets meer dan de helft (55%) van de gebruikers wereldwijd is tussen de 18 en 29 jaar. Het platform wordt dan ook voornamelijk gebruikt door jongeren, en dan met name door vrouwen.
LinkedIn is een zakelijk platform, voornamelijk gericht op carrière. De gebruikers zijn dan ook zakelijk en op zoek naar nieuwe kennis. De doelgroep verschilt heel erg. 23% van de doelgroep is tussen de 18 en 29, 31% is tussen de 30 en 49 en 30% is tussen de 50 en 64. Het aandeel 65+ers is verrassend hoog: 21%.
Pinterest is geschikt voor bedrijven die veel visueel materiaal hebben of maken. Van alle online vrouwen, gebruikt 41% Pinterest tegenover 13% van de online mannen. Houdt dit dus in je achterhoofd wanneer je voor dit platform kiest.
Twitter is het meest geschikt voor korte topics en snelle berichtjes. Twitter wordt dan ook door veel gebruikers ’s morgens gecheckt om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws. Twitter neemt behoorlijk aan populariteit af. Het platform wordt voornamelijk gebruikt in steden.
Snapchat voor business is meer real time marketing. Korte berichtjes in een foto. Bedrijven gebruiken Snapchat vaak voor beelden van achter de schermen. De gebruikers van Snapchat zijn jong: 45% is tussen de 18 en 24 jaar.
Het kiezen van een platform
Een platform kiezen is vaak erg lastig. Ontzettend belangrijk is dan ook om te weten in welke industrie je organisatie zich precies bevindt. Het scherp definiëren van een doelgroep helpt ook bij het ondervinden welk platform goed past bij je organisatie. Toch blijft het ontdekken wat wel en wat niet goed werkt. Zorg dus dat je goed de statistieken blijft bijhouden. Wees niet bang om nieuwe platformen te proberen, of van een platform af te stappen mocht het niet werken. Succes!