Tegenwoordig speelt online daten een grote rol in onze samenleving. Veel eerste dates ontstaan uit datingsites- of apps waar vervolgens ook nieuwe relaties uit ontstaan. Online daten is groter dan ooit. Als marketeer kan je hier gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan klantgegevens welke hiermee beschikbaar worden gesteld en populaire social media content. Want online daten is enorm populair.
Statistieken
In Nederland wordt er veel online gedate. Van de volwassenen in Nederland zijn er 2,9 miljoen alleenstaanden waarvan ruim de helft actief is op datingsites. Deze 1,5 miljoen gebruikers zorgen voor 23 miljoen dates per jaar wat een jaarlijkse omzet van meer dan 768 miljoen euro bereikt.
De meest populaire datingsite in Nederland is Lexa, gevolgd door Relatieplanet en Paiq. Deze sites tellen samen miljoenen profielen. Het exacte aantal is moeilijk te zeggen, gezien veel singles op meerdere sites ingeschreven staan. De laatste jaren is het gebruik van apps als Tinder, Happn en Badoo erg toegenomen. In slechts enkele maanden had Tinder al meer dan 1,2 miljoen actieve leden.
Gegevens
Alle miljoenen mensen op deze datingsite vullen een persoonlijk profiel in waar zij veel gegevens achterlaten. Zo worden datingsites en apps echte databases met mensengegevens. Uit alle analyses kan bijvoorbeeld worden gesteld dat het meest populaire beroep voor vrouwen fysiotherapeute is en dat dat voor mannen brandweerman is. Populaire eigenschappen zijn voor vrouwen ambitieus, opmerkzaam en lief en voor mannen fit, opmerkzaam en spontaan.
Vaak wordt een datingsite gekoppeld aan iemand zijn of haar Facebookprofiel. Zo hebben de apps direct alle gegevens van de persoon in kwestie. Deze gegevens worden vervolgens weer door de apps en websites gebruikt om de service te optimaliseren. Dit kan ook worden gebruikt in andere organisaties. Laat mensen een account aanmaken via Facebook en je beschikt gelijk over een enorme bak met gegevens.
Daten en vriendschappen op social media
Op Facebook is voornamelijk het elkaar taggen erg populair. Belangrijk is dus, dat je als marketeer hierop inspeelt. Stel je volgers bijvoorbeeld vragen om een vriend of vriendin te taggen. Vaak vinden je volgers het leuk om berichten met hun vrienden of relatie te delen. Een win-winsituatie. Zo bereik je namelijk dat veel mensen jouw post te zien.
Ook op het populaire online daten kun je inspelen. Stel je volgers bijvoorbeeld de vraag om tussen twee plaatjes of twee stellingen te kiezen, laat ze skypen of neem andere toepassingen van apps en relatiesites over. Hiermee zal je veel mensen triggeren om op jouw bericht te reageren en om jouw pagina te liken.
De afgelopen jaren is daten hevig aan het veranderen. Waar je enkele jaren terug nog op iemand afstapte, stuur je diegene nu vanaf je computer of telefoon een berichtje. Verwacht wordt dat dit nog veel groter zal gaan worden. Tinder is in een zeer korte periode enorm populair geworden en verwacht wordt dat dit steeds verder zal toenemen.