2016 is ten einde. Het jaar gaat de boeken in als een jaar waarin veel gebeurde. Voornamelijk politiek gezien, met de Amerikaanse verkiezingen en spanningen binnen Nederland en de EU, economisch gezien met de Brexit en een jaar met vele aanslagen binnen en buiten Europa. Dat gevolgd werd door de hordes vluchtelingen wie Syrië hebben ontvlucht. Nieuwsorganisaties zullen deze beelden ongetwijfeld laten zien in terugblikken op dit jaar.
Al deze gebeurtenissen hebben veel invloed gehad op social media. Zo werd er massaal de hashtag #prayfortheworld en #prayforfrance gedeeld na de verschillende aanslagen in de wereld. Beelden van de situatie daar werden online gedeeld en de komst van de vluchtelingen riepen massaal discussies op platformen op.
In Nederland
Google heeft een video gelanceerd welke terugblikt op de grootste nieuws van dit jaar. Schokkende beelden in een indrukwekkende video. Je bekijkt deze hier.
Verrassend genoeg werd er op Google in Nederland het meest gezocht op ‘EK Voetbal’, terwijl Nederland niet eens meedeed! De top 5 zoekopdrachten wordt aangevuld met Pokémon GO, iPhone 7, Max Verstappen en David Bowie. De meest gezochte vrouw op Google binnen Nederland is Anouk en Geert Wilders de man waar het meest op werd gegoogeld.
Ook Facebook kon de menigte niet achterblijven en lanceerde een video waarin wordt teruggeblikt op het jaar 2016. Hier lieten zij de top 10 meest besproken onderwerpen zien op een creatieve manier. De onderwerpen zijn bijna allemaal controversieel en politiek, waardoor de video niet erg positief ontvangen werd. Wat er onder andere ter sprake kwam in de video is: de Amerikaanse verkiezen, de politiek in Brazilië, Pokémon GO, de Black Lives Matter beweging, de verkiezingen op de Filipijnen, de Olympische Spelen en de Brexit. De populairste video op Facebook werd maar liefst 164 miljoen keer bekeken. Dit was de Chewbacca-mom. Je bekijkt hem hier.
In 2016 was Facebook wederom het meest populaire social media platform in Nederland. Toch bleef Facebook niet stil zitten. Zij lanceerden dit jaar onder andere Facebook live video’s, Facebook Workplace en verschillende gepersonaliseerde video’s. Eén van deze gepersonaliseerde video’s was je eigen jaaroverzicht. Hierin werden posts en foto’s vertoond die je het afgelopen jaar gepost hebt. Facebook verwachtte een enorm succes, maar helaas viel dit tegen.
Instagram is weer in populariteit toegenomen in 2016. Voornamelijk onder de jongeren tussen de 15 en de 25 jaar. Opvallend is, dat op Instagram steeds meer gewerkt wordt met zogenaamde influencers. Kortgezegd, populaire namen online wie jouw merk noemen of vertonen in één of meerdere van hun posts. Sterker nog, de populairste Instagramfoto van 2016 was werk van een influencer. In dit geval van Selena Gomez wie reclame maakte voor Coca-Cola.
Selena Gomez had naast de populairste foto op Instagram, ook het populairste profiel. Op de tweede plaats staat Cristiano Ronaldo. Zijn populairste foto is geplaatst na de winst op het EK-voetbal in Frankrijk.
Ook Instagram kwam met een mogelijkheid om je hoogtepunten uit 2016 te delen. Dit deden zij met de ‘Instagram best nine’, net als eind 2015. Hier wordt een collage gecreëerd met jouw 9 beste posts van het afgelopen jaar.
En verder?
Naast Facebook en Instagram, was YouTube wederom een populair kanaal. De populairste video’s waren de ‘Carpool Karaoke’ van James Cordon met Adele gevolgd door de ‘Pen-pineapple-apple-pen’. Wat opvallend op YouTube is, is dat niet meer enkel muziekvideo’s populair worden bevonden maar inmiddels ook vlogs. Vloggers zijn het afgelopen jaar dan ook onwijs populair geworden. Tevens zijn deze populaire vloggers voor marketeers interessant om in te zetten als middel voor influencer marketing.
Wat opvallend is, is dat afgelopen jaar video nog weer meer werd gebruikt dan stilstaande afbeeldingen. Mensen kijken graag video en als bedrijf krijg je hierdoor een unieke kans om jouw merk neer te zetten. Dit kan via een eigen kanaal, of via een influencer. Verstandig voor marketeers is bevonden om gebruik te gaan maken van influencers. Voor bedrijven is dit een goede kans om een product of dienst onder de aandacht te brengen bij een vaak enorm groot publiek.
2016 was een mooi jaar in social media landschap. Wij zijn erg benieuwd wat 2017 ons gaat brengen!