LinkedIn is gelanceerd in 2003 en inmiddels uitgegroeid tot het grootste zakelijke social media platform wereldwijd. Heel belangrijk is het dus om je profiel tot in de puntjes verzorgd te hebben. Bedenk maar eens: voordat je een zakelijke afspraak aangaat zoek je diegene op op LinkedIn en bedrijven waar jouw organisatie van kan leren volg je op dit platform. 77% van de ondernemers geeft aan dat zij LinkedIn gebruiken om nieuwe werknemers of juist nieuwe klanten te vinden. Kortom, op zakelijk gebied beoordeelt men jou al via LinkedIn nog voordat zij je hebben gesproken. Besteed dus tijd en aandacht aan de inrichting van je profiel. Maar hoe richt je nou zo’n perfect profiel in?
Stap 1: beschrijf jezelf in één zin
Bovenaan je profiel kun je jezelf in één zin omschrijven. Denk bijvoorbeeld aan zinnetjes als ‘Oprichter van …’ of zinnetjes welke jouw functie omschrijven. Wanneer iemand op jouw pagina komt ziet hij of zij in een oogopslag wat jij doet.
Stap 2: kies een geschikte profielfoto
Een professionele profielfoto is een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvol LinkedInprofiel. Deze moet van goede kwaliteit zijn en zakelijk ogen. Ga het liefst voor een vriendelijke portretfoto op een blanco achtergrond.
Stap 3: stel een achtergrondfoto in
Je zou het misschien niet zeggen, maar uit de statistieken blijkt dat LinkedInprofielen met een achtergrondfoto beter presteren dan profielen zonder achtergrond. Profielen met een achtergrond worden zelfs elf keer vaker bekeken. Ga dus voor een professionele, rustige achtergrond.
Stap 4: deel je contactinformatie
Je contactgegevens moeten makkelijk te vinden zijn. Contactgegevens omvatten je e-mailadres, telefoonnummer, webadres en links naar andere social media kanalen.
Stap 5: stel jezelf voor
Geef een korte en duidelijke beschrijving van jezelf. Hierdoor weten bezoekers van jouw profiel wat jij doet, wat jij kan en wat jij voor hen kan betekenen. Wees niet te langdradig. Hierdoor haken mensen al gauw af.
Stap 6: maak de link naar je LinkedInpagina op
Om je LinkedInprofiel professioneler te laten ogen en makkelijker deelbaar te maken kun je de link naar je persoonlijke pagina opmaken. Zo kunnen contacten jouw profiel veel makkelijker vinden.
Stap 7: maak je profiel aantrekkelijk voor SEO
Kom hogerop in Google door de teksten en termen op jouw profiel aantrekkelijk te maken voor SEO. Ontdek wat populaire keywords zijn in jouw vakgebied en gebruik deze veelvuldig op jouw profiel. Je zal snel merken dat jouw profiel beter zichtbaar wordt!
Stap 8: laat je organisatie opvallen en hoger komen in Google
Je kunt de website van jouw organisatie makkelijker vindbaar maken in Google door deze te delen op je LinkedIn profiel. LinkedIn heeft een hoge ranking in Google waar jij als organisatie voordelen van kunt meepikken. Je doet dit door naar je persoonlijke profiel te gaan, vervolgens op contactgegevens te klikken en daar bij websites ‘Ander’ te selecteren. Geef hier een keywordrijke omschrijving gevolgd door de link naar je website.
Stap 9: voeg je professionele vaardigheden toe
Wanneer je je skills invult op je LinkedInprofiel, heb je 13 keer meer kans dat je profiel wordt bezocht dan wanneer je dit niet doet. Zorg dat je vaardigheden worden onderschreven door contacten te vragen om dit te doen of door dit zelf bij anderen te doen.
Stap 10: neem deel aan groepen
Zoek naar interessante groepen in jouw vakgebied om deel aan te nemen. Zorg vervolgens dat je actief bent in die groepen om bekendheid en interactie te genereren.
Stap 11: deel je prestaties
Het is heel belangrijk en waardevol om je prestaties te delen! Hierdoor kunnen bezoekers van jouw profiel goed zien wat je in de praktijk hebt gepresteerd wat vervolgens weer vertrouwen opwekt.
Stap 12: vul je profiel aan met interesses
Deel je interesses en hobby’s. Niet alleen om bezoekers te laten zien wat jij interessant vindt, maar ook om sneller gevonden te worden wanneer iemand op een van deze interesses zoekt. Zorg wel dat je hiervoor de juiste keywords gebruikt om goed gevonden te worden.
Stap 13: deel je liefdadigheid
Deel het vrijwilligerswerk wat jij hebt gedaan door de jaren heen, ook wanneer het maar iets kleins is geweest of geen verband heeft met het vakgebied waarin je opereert. Je wekt hiermee vertrouwen op en laat zien dat je graag de handen uit de mouwen steekt. Ook het delen van goede doelen waar je om geeft wekt positief vertrouwen in jou en jouw organisatie op.
Stap 14: wees dagelijks actief en deel berichten op de juiste momenten
40% van de LinkedIngebruikers zijn dagelijks actief op het platform. Zorg dat je dagelijks actief bent op LinkedIn om het beste uit het platform te halen. Deel interessante artikelen op de juiste tijden om het beste eruit te halen. De beste tijd en dag om berichten te delen is op dinsdag tussen 10 en 11 ’s morgens. Doe er je voordeel mee!
Zoals je kunt zien is er op LinkedIn een hoop mogelijk om je profiel te optimaliseren en op een creatieve manier vorm te geven. Naast de inrichting van je profiel is het uiteraard van belang dat je actief bent en berichten deelt welke interessant zijn voor jouw vakgebied. Hierdoor creëer je interactie en laat je zien dat je er bent. Om op te vallen is het daarnaast heel belangrijk om veel keywords op je profiel en in je berichten te gebruiken. Deze keywords zijn aantrekkelijk voor SEO waardoor je in Google dan ook makkelijker gevonden wordt. Pas deze tips toe en je hebt gegarandeerd succes!