Gebruik jij al de Facebook Business Manager? Dit is een zeer handige tool voor ondernemers op Facebook. Deze tool biedt de mogelijkheid om advertentieaccounts of pagina’s aan elkaar te koppelen. Het is dan ook zeer handig om te gebruiken wanneer je met meerdere personen werkt, of wanneer je verschillende advertentieaccounts of Facebookpagina’s beheert. Daarnaast is de Business Manager van Facebook erg handig om geplaatste content te analyseren op het aantal bereikte personen, het aantal likes, hoe vaak er is geklikt op een link en ga zo maar door. In dit blog leggen we stap voor stap uit hoe je aan de slag kan gaan met de Facebook Business Manager.
De voordelen
De Facebook Business Manager biedt een hele hoop voordelen voor ondernemers ten opzichte van een gewoon Facebookaccount. Zeker online adverteren wordt een stuk makkelijker gemaakt met deze tool. De grootste voordelen:
- Personen toegang verlenen aan advertentieaccounts, Facebookpagina’s of apps;
- Beheren van advertentieaccounts en pagina’s;
- Beheren van machtigingen tussen adverteerders, bureaus en partners;
- In één overzicht alle resultaten en betalingen.
Zo werkt het
De Facebook Business Manager blijft voor veel mensen een grijs gebied. Ondernemers weten vaak wel dat het bestaan, maar doen er in de praktijk niks mee. Dat is zonde, want de tool kan veel positiefs brengen. De Business Manager zorgt er namelijk voor dat medewerkers met verschillende rollen samen kunnen werken aan advertentieaccounts of pagina’s. Hiervoor heb je geen algemene inlog nodig: iedereen kan met zijn of haar eigen profiel met de Business Manager werken.
Daarnaast is de Business Manager dé tool om verschillende pagina’s aan elkaar te koppelen. Je kunt efficiënter werken, maar met veel meer mogelijkheden. Dit voornamelijk op het gebied van adverteren.
Hoe maak je een account aan?
Benieuwd geworden naar de voordelen van de Business Manager? Voordat je aan de slag kan, moet je eerst een Business Manager account aanmaken. Het aanmaken van een profiel doe je via de website https://business.facebook.com. Hier klik je op account aanmaken, waar je vervolgens het account aanmaakt. Eerst vul je de bedrijfsnaam in, daarna koppel je je persoonlijk profiel. Vervolgens kom je in de Business Manager. Links van de pagina zie je allemaal verschillende opties. Met de optie ‘nieuw toevoegen’ kun je je profiel toevoegen.
Met de optie ‘claim a page’ kan je je Facebookpagina of advertentieaccount koppelen. Hier kan je de URL van je Facebookpagina invoegen. Hierbij is het wel belangrijk dat jij zelf de eigenaar bent van die Facebookpagina. De Business Manager maakt dan de link tussen de pagina en jouw persoonlijk profiel waardoor je de pagina kan ‘vastleggen’. Een advertentieaccount claimen doe je door het business-ID van het account toe te voegen. Deze vind je in de linksource van je advertentieaccount.
Meerdere accounts toevoegen
Je kunt met meerdere personen samenwerken met de Business Manager. Vaak zullen dit collega’s zijn. Personen toevoegen aan de Business Manager doe je door via de bedrijfsinstellingen naar het advertentieaccount te gaan. Hier klik je op personen toevoegen of partner toewijzen. De rest wijst zich vanzelf.
Je Instagramaccount koppelen aan de Business Manager
Tevens kun je met de Business Manager je Instagramaccount koppelen aan Facebook. Dit doe je door via de bedrijfsinstellingen naar ‘Instagram Accounts’ te gaan. Vervolgens klik je op ‘nieuw Instagram account claimen’. Hier kun je inloggen met je account. Vervolgens kun je gebruik maken van de advertentiemogelijkheden van Instagram voor de Business Manager.
De Business Manager is een zeer handige tool wanneer je met meerdere medewerkers samenwerkt op social media. Ook geeft de tool verschillende gunstige mogelijkheden voor adverteren via zowel Facebook als Instagram. De tool zorgt voor overzicht, een geheel en meer mogelijkheden voor beheer en adverteren. Daarmee is de tool de ideale plek om je business voor social media te beheren.