Afgelopen nacht kondigde Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, bekend dat het social media platform een aantal grote veranderingen zal ondergaan. Tot op heden scrollen gebruikers van Facebook voornamelijk door het nieuwsoverzicht. Daar wil het medium verandering in brengen door nadruk te gaan leggen op betekenisvolle sociale interactie. Hoe dit eruit gaat zien? Dat lees je in dit blog.
Betekenisvolle sociale interactie
Facebook zal dus een omslag gaan maken en de nadruk leggen op betekenisvolle sociale interactie. In de praktijk betekent dit dat je in de toekomst meer relevante content zal gaan zien, zoals posts van vrienden en familie. Zuckerberg: “We krijgen feedback uit onze community dat de publieke content van bedrijven en media de persoonlijke momenten naar de achtergrond drukken. Ik ga nu ons doel veranderen: onze productieteams gaan zich focussen op relevante content die je meer betekenisvolle sociale interacties geeft, zoals posts van vrienden en familie.”
De plannen zullen geen kleine update betreffen. Zuckerberg geeft aan dat het om de grootste verandering in jaren gaat. Het resultaat? Dat is volgens het medium dat de tijd die je op Facebook spendeert, waardevoller zal gaan zijn.
Back to basic
Terug naar hoe het was: sociale media gebruiken om een connectie met anderen te maken, wat goed is voor ons sociale welzijn. Hierdoor voelen we ons meer verbonden en minder alleen waar we op den duur gelukkiger van worden. Echter is sociale media nu zo geworden dat we voornamelijk door advertenties, artikelen en video’s zitten te scrollen. Dit gaat veranderen.
Met de nieuwe update gaat Facebook bepalen wat er bovenaan je feed komt en wat niet. Concreet betekent dit dat je minder content van bedrijven en media zal zien. Wat je te zien krijgt, zal aan strenge eisen moeten voldoen. Hiermee worden met name bedrijven en (nieuws)media getroffen, die een connectie willen maken met Facebookgebruikers. Tenzij er veel op een video of artikel wordt gereageerd door jouw omgeving, verschijnt het niet in je feed, is het nieuwe uitgangspunt. Als je berichten van een bedrijfspagina niet wil missen, zal je dit zelf moeten aangeven door de ‘Als eerste weergeven’-optie aan te vinken.
Verslaving
De nieuwe weg die Facebook wil inslaan, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Facebook ligt al langer onder vuur. Zo zou er veel fake nieuws worden verspreid, werkt het scrollen door het nieuwsoverzicht erg verslavend en worden berichten van bedrijven geplaatst boven waardevolle content van connecties. Hierdoor zou Facebook afstappen van waar het oorspronkelijk voor bedoeld is: sociale connecties leggen. Met deze beslissing hoopt Facebook sociale connecties weer voorop te kunnen stellen.