Hoe kun je AI, of Artificial Intelligence, gebruiken om online te adverteren? Wat is het en hoe gaat het in zijn werk? Waarschijnlijk heb je er vast al eens iets over gehoord of gelezen maar hoe kan deze vorm van machine learning bijdragen aan meer interactie met jouw doelgroep en sales voor jouw bedrijf of product? Als ondernemer wil je natuurlijk niets liever dan jouw online verkopen laten groeien. Een goed inzicht over wat jouw doelgroep écht wil en naar op zoek is, is daarbij noodzakelijk.
Artificial Intelligence klinkt misschien als abracadabra, maar daarvoor is Youtube uitgevonden. Een goede uitleg over Artificial Intelligence wordt gegeven in dit filmpje:
Natuurlijk deden we dat al aan de hand van verschillende analytics tools, maar AI gaat nét iets verder als het aankomt op het online gedrag van jouw bezoekers. Dit beperkt zich namelijk niet alleen tot het meten van resultaten als bijvoorbeeld welke pagina’s van jouw website het meest bezocht worden, of welke producten het goed doen. Targeting op de juiste doelgroep is voor een online marketeer natuurlijk belangrijk. Met Artificial Intelligence wordt online adverteren nu nog een stukje specifieker doordat het je de mogelijkheid geeft targeting te kunnen toepassen voor een doelgroep met een gerichte bedoeling.
Hoe AI adverteren de wensen van jouw doelgroep kan voorspellen
Het klinkt een beetje als abracadabra, maar toch is deze wetenschap niet verkregen uit een glazen bol. Kunstmatige Intelligentie kan als geen ander voorspellen wat de intentie is van een online gebruiker, en welke duwtje in de rug moet worden gegeven om hem of haar bijvoorbeeld aan te zetten tot het ondernemen van actie, of om tot een aankoop over te gaan. Artificial Intelligence is dus als het ware een zelflerende zoekmachine. Aan de hand van de data die miljoenen online gebruikers toepassen en dus achterlaten, maakt AI zichzelf slimmer. Met de verkregen informatie kan AI dus steeds beter het gedrag van een gebruiker voorspellen, en daar op inspelen door bijvoorbeeld op maat gemaakte advertenties te laten zien. Adverteren met AI kan dus zeer effectief zijn voor jou als ondernemer.
Zo werden deze gebruikers “vroeger” door de zoekmachines vaak in het hokje “verdwaalde bezoeker” gestopt, maar Artificial Intelligence herkent dit en biedt passende oplossingen aan de hand van verkregen data. Eigenlijk net zoals wij als mens zouden reageren op een situatie, zo werkt dat ook met deze computing technologie. AI geeft ons een uniek kijkje achter de schermen op het gebied van gedragingen én bedoelingen van onze doelgroep als we online adverteren. Door de zoekmachine opdrachten van de gebruiker bij elkaar te voegen, weet AI precies waar hij of zij naar op zoek is en worden direct de meest relevante zoekresultaten weergegeven. Ben je benieuwd naar een praktijkvoorbeeld? Hieronder lees je hoe Artificial Intelligence online adverteren naar een hoger niveau kan brengen.
Hoe werkt Artificial Intelligence en adverteren in de praktijk?
Om eenvoudig uit te kunnen leggen hoe Artificial Intelligence in combinatie met online adverteren werkt in de praktijk, kunnen we dat het beste doen met een herkenbaar voorbeeld; Stel, door alle drukte op het werk ben je eigenlijk vergeten om nog iets leuks te kopen voor moederdag. Met lege handen aankomen is geen optie, dus spoed je je naar de welbekende balk in de zoekmachine. Een op maat gemaakte oplossing zou hier voor jou een uitkomst zijn. Je zoekt snel naar “ Moederdag cadeautje” of “last-minute cadeau voor Moederdag” en krijgt direct allerlei passende mogelijkheden te zien.
Doordat Artificial Intelligence het zogenaamde “deep learning” toepast, weet AI aan de hand van jouw gedrag, en de data die je daarmee achterlaat, precies waar jij naar op zoek bent. Het wordt herkend en er volgt direct een actie.
Dit kan bijvoorbeeld een online advertentie van een webshop waarin er een supersnelle verzending van jouw Moederdag cadeautje wordt aangeboden. Handig, want dat was precies wat je zocht! De webshop kan jou vervolgens nog nét even dat zetje geven om je daadwerkelijk tot een aankoop over te laten gaan. Dat is Artificial Intelligence ten voeten uit. Juist daarom is dit voor online marketeers en adverteerders zo interessant. Met deze technologie begrijpen we het online gedrag van bezoekers niet alleen beter, maar kunnen we er door middel van specifieke targeting ook makkelijk op in springen.